Hoe kunnen we organisaties ondersteunen bij het bereiken van visionaire doelen?

KWALITEITSMANAGEMENT: NOT HIP AND HAPPENING!

 

Ondernemers vragen mij wel eens wat ik doe bij een vereniging die zich bezighoudt met zo’n saai onderwerp als kwaliteits­ management. Mijn antwoord laat vaak even op zich wachten... De vraag gaat over handboeken en de focus op normen en processen. Dat is waar veel mensen aan denken bij kwaliteitsmanagement en wees nou eerlijk, dat klinkt niet alleen als foute boel, dat is het ook wel een beetje.

 

Door Camillo Spratt, voorzitter Kwaliteitskring Zuid­ Holland

 

Er zijn veel onderwerpen waar we ons liever mee associëren: business proposities, innovatie, design thinking, start-ups, strategie. Het is moeilijker om wild enthousiasme op te roepen met onderwerpen als ISO, Balanced Scorecard, INK-model, KAM, RI&E en procesoptimalisatie.

In de managementliteratuur krijgen de grote verhalen, de grote bewegingen en de hoge snelheid veel aandacht. Exponentiële organisaties die hele markten ‘disrupten’ en dat in een fractie van de tijd die ze daar vroeger voor nodig hadden. Dat is gaaf.

Maar deze verhalen gaan over de externe wereld. Het zijn trends waar iedereen mee te maken heeft, maar waar niet iedereen onderdeel van is. De meeste mensen werken niet bij een disrupter, hebben grote moeite om onderscheidend  te zijn en lopen aan tegen de taaiheid van kwaliteitsverbeteringen.

Kwaliteitsmanagement moet de brugfunctie claimen tussen de grote externe verhalen en de wijze waarop je daar kunt komen. Als kwaliteitsmanagement zich bezighoudt met ‘how to get there’, oftewel hoe kunnen we organisaties ondersteunen bij het bereiken van visionaire doelen, dan kun je bestaansrecht claimen. Visionaire doelen bereiken gaat over veel meer dan normen en modellen, het gaat over leiderschap, over strategie, over businessmodellen, maar ook over emotie en willen ‘knallen’. Als kwaliteitsvereniging verbinden we mensen die helpen bij het realiseren van visionaire dromen. Dat het woord ‘kwaliteit’ verdwijnt uit ons vocabulaire is niet relevant. Het managen van kwaliteit is het belangrijkste wat je in een organisatie moet doen, maar het is slechts een middel om dromen te realiseren.