Kwaliteit in Bedrijf nr.2 - 2003

ALLES WAT U OOIT OVER SIX SIGMA WILDE WETEN
In dit nummer van ‘Kwaliteit in Bedrijf’ gaan we van start met een serie over Six Sigma. Six Sigma is een methodiek waarbij men op een strak geregisseerde wijze het verbeteren van de processen aanpakt. Een heel belangrijk verschil is dat deze benadering ook heel duidelijk aangeeft wat het allemaal kost en wat het heeft opgebracht. En dat is iets waaraan het nog wel eens ontbrak in kwaliteitsland.
Terwijl Six Sigma in 1987 zijn oorsprong vond in de Verenigde Staten, heeft het lang geduurd voor deze methodiek ook in Europa vaste grond onder de voeten kreeg. Dat is dan nu aan het gebeuren. Het ziet er naar uit dat 2003 het Jaar van Six Sigma wordt. Wat is Six Sigma? Waar komt het vandaan? Waarom is het zo’n succes? Voor welke bedrijven is het geschikt? En wat kost het? Dit zijn slechts enkele van de vragen die in deze eerste aflevering worden beantwoord. Tevens wordt er melding gemaakt van Six Sigma Light®, een Six Sigma-versie voor gebruik in het midden- en kleinbedrijf.

AANDACHT VOOR KWALITEIT BIJ KAPPA DE ZEEUW GOLFKARTON B.V.
Bij kappa De Zeeuw Golfkarton BV te Eerbeek zag men een ISO-certificaat in eerste instantie meer als een PR-instrument en niet zozeer als hulpmiddel om de organisatie te structureren en te verbeteren. Die opvatting duurde gelukkig niet lang. ISO werd al snel opgepakt en toegepast op de manier waarop het hoort. Inmiddels is men gaan inzien hoe belangrijk aandacht voor kwaliteit is. En tevens dat de mens in essentiële rol in het geheel vervult.In hetzelfde artikel stelt ing. Jos van Noorden, Operations Manager bij Kappa De Zeeuw, ook dat juist in deze tijd van recessie de aandacht voor kwaliteit van groot belang is.‘Juist nu worden klanten kieskeurig. Ze kunnen hun geld immers maar een keer uitgeven? En dan willen ze zekerheid hebben dat ze wat goeds krijgen geleverd. Tevens zorgt kwaliteit voor efficiënte en effectieve processen. Dat bespaart.’U leest er alles over in het laatst verschenen nummer van Kwaliteit in Bedrijf.

PIACTOR®-METHODE VERVANGT ‘KLASSIEKE’ STROOMSCHEMA’S
Stroomschema’s… Destijds bijna jubelend door kwaliteitsmanagers verwelkomd omdat ze hielpen de rijen kwaliteitshandboeken te reduceren. Maar of ze nou zo bruikbaar zijn, zo helder, zo begrijpelijk als men wil doen geloven..? Nee.., dat niet. Dat vond ook ing. A.W. Koffeman, op dat moment kwaliteitsmanager bij BASF Nederland BV. Hij zocht naar een eenvoudiger, duidelijker en makkelijker te hanteren methode. En vond die. Meer over zijn PIACTOR®-methode en wat men ermee kan bereiken vindt u in ons blad, compleet met voorbeelden van een stroomschema dat werd opgezet met de PIACTOR®-methode.

MEDEWERKERS DIE PLEZIER IN HUN WERK HEBBEN, STRALEN DAT UIT.
TNT Express is ontstaan uit het samengaan van TNT en PTT Post: een succesvol verstandshuwelijk, want de organisatie is nu Europees marktleider op het gebied van expresdistributie, logistieke dienstverlening en zakelijk postverkeer. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een eigen vloot van ruim veertig TNT-vliegtuigen, terwijl de 20.000 oranje/witte auto’s een dagelijkse verschijning zijn op elk industrieterrein en kantorenpark in Europa. Op de twee knooppunten (Duiven bij Arnhem voor het autovervoer en het Belgische Luik voor de luchtvracht) worden per week zo’n 400.000 zendingen behandeld. Dat voor die complexe processen kwaliteit van essentieel belang is, zal een ieder duidelijk zijn. Een interview met TNT Express’ Commercieel Directeur dat een overzicht biedt van wat men bij TNT Express allemaal aan kwaliteit doet.

VERDER IN DIT NUMMER

Dart-kampioen Barney gast op NEN-jaarcongres
Duizendste ISO 14001-certificaat uitgereikt
Helft Nederlandse en Belgische managers wil met vervroegd pensioen
Civiele Dienst Anthonius Ziekenhuis benadert kwaliteit vanaf de werkvloer
Literatuurlijst