Kwaliteit in Bedrijf nr. 8 - 2005

Kwaliteit in Bedrijf nr. 8 - 2005 ManagementDossier vertelt u alles over de Managementreview
De uitbreiding van 'Kwaliteit in Bedrijf' met de bijlage ManagementDossier blijkt door de abonnees vrijwel unaniem te worden toegejuicht. Na in het vorige nummer van start te zijn gegaan met een ManagementDossier over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, treft u in deze uitgave van 'Kwaliteit in Bedrijf' een dossier aan over de managementreview. Zo'n bundel informatie over dit onderwerp blijkt overigens een unicum. Over de managementreview is nauwelijks iets zinnigs op internet te vinden en ook in de literatuur blijft het ten aanzien van dit onderwerp behelpen. Laat deze kans dus niet voorbijgaan en zorg dat u ook dit ManagementDossier te lezen krijgt!

Zorg en aandacht voor werknemers... Loont goed werkgeverschap?
Een onderzoek onder meer dan 500 werkgevers en 1000 werknemers over tal van aspecten over goed werkgeverschap, heeft zijn neerslag gevonden in een door uitgeverij Thema vervaardigd boek, getiteld 'Goed Werkgeverschap'. De drie onderzoekers van TNO Arbeid die deze publicatie schreven, zochten naar antwoorden op vragen als: Wat is goed werkgeverschap nou eigenlijk? Wat zegt de wetgever erover? En waarom volharden bepaalde organisaties in dat goed werkgeverschap terwijl we in een toch economisch moeilijke tijd zitten? En natuurlijk zijn zij ook op zoek gegaan naar die allesbeheersende vraag: Loont goed werkgeverschap? De antwoorden op die vragen vindt u in dit artikel in 'Kwaliteit in Bedrijf'.

Lean Six Sigma: gebruikmaking van het beste van twee werelden
Er was Lean en er was Six Sigma. Lean heeft zo zijn voor- en nadelen; hetzelfde geldt ook voor Six Sigma. In dit artikel gaat prof.dr. Ronald Does, samen met drs. Henk de Koning en dr. Jeroen de Mast in op die voor- en nadelen van beide aanpakken. Daar laten zij het niet bij, want tevens wordt ingegaan op een samengaan van beide benaderingen in een nieuwe methode: Lean Six Sigma. Een bijzonder informatief artikel, dat echter onmisbaar lijkt te worden voor iedere geïnteresseerde in Lean, Six Sigma of Lean Six Sigma door het bij het artikel afgedrukte schema waarin het hele 'Lean Six Sigma'-proces grafisch stap voor stap wordt weergegeven. Een artikel wat u dus niet mag missen.

Koffiebranderij G. Peeze: 'Voor kwaliteit doen we hier alles!
MVO en kwaliteitsmanagement zijn de pijlers voor het succes van Koffiebranderij G. Peeze B.V. Vanaf de eerste dag - nu zo'n 125 jaar geleden - tot op de dag van vandaag is die aandacht voor kwaliteit in de organisatie aanwezig. Het heeft het familiebedrijf geen windeieren gelegd. In een interview met directeur Operations, Timmo Terpstra, en KAM-manager Janneke Neutelings wordt de al ruim een eeuw durende strijd om een zo optimale kwaliteit te leveren (ook ten aanzien van People, Planet & Profit) in beeld gebracht. Een strijd waarvan Timmo Terpstra zegt: "Je moet nooit denken dat je er bent, want het werken aan kwaliteit en MVO is iets wat nooit af is".

Nieuwe serie over winnaars Baldrige Award van start
De presidentiële Malcolm Baldrige National Quality Award is de belangrijkste Amerikaanse prijs voor ‘performance excellence’ en ‘quality achievement’. De Baldrige Awards voor 2004 werden uitgereikt door vice-president Dick Cheney, gedurende een uitreikingsceremonie in Washington. Uit de zestig aanmeldingen voor deelname kwamen na een diepgaande en uitgebreide selectieprocedure uiteindelijk vier winnaars naar voren: koekfabrikant The Bama Companies, het Kenneth W. Montfort College of Business, naamplaatfabrikant Texas Nameplate Company, Inc, en tenslotte het Robert Wood Johnson University Hospital Hamilton. Stuk voor stuk bedrijven die excelleren op alle aspecten van de bedrijfsvoering. In deze speciale serie over de winnaars van de 2004 Malcolm Baldrige National Quality Award nemen we u mee voor een kijkje in de keuken van deze vier bijzondere ondernemingen. In dit eerste deel bezoeken we The Bama Companies.     

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf:
  • De INK-kwaliteitsdag, de regionale kwaliteits(mid)dagen en de Vlaamse kwaliteitsdag
  • DeliNuts koploper bij ISO 22000-certificatie (voedselveiligheid)
  • Onderzoek geeft duidelijkheid in ROI door Six Sigma
  • Geloofwaardigheid auditoren staat sterk onder druk
  • Winnaars European Quality Award bekendgemaakt
  • Warmlopen voor nieuwe ISO 9001 (2007) is begonnen