Kwaliteit in Bedrijf nr. 3 - 2006

Kwaliteit in Bedrijf nr. 3 - 2006 Systematische innovatie wordt de toekomst
De hele achtereenvolgende riedel is bekend. We zijn op het vlak van kwaliteit geëvolueerd van productkwaliteit via kwaliteitsborging, kwaliteitszorg, Total Quality Management naar nu kwaliteitsmanagement en – voor een snel groeiende groep koplopers – Six Sigma. Is het net zo met kwaliteit als met hardlopen? Is die evolutie een perpetuum mobilé? Een voortgang zonder eind? Dr. Jeroen de Mast (IBIS UvA) heeft er een visie waar zelfs in de Verenigde Staten met grote belangstelling is kennisgenomen. Wat is de toekomst van kwaliteit dan? Wordt het Seven Sigma? Of Total Super Quality? Nee, het wordt systematische innovatie. En in het artikel doet De Mast tal van boute uitspraken. Bijvoorbeeld: Elke methode die in het verleden heeft bewezen dat hij werkt, maakt nu deel uit van Six Sigma.Een artikel dat u niet mag missen. De toekomst van de kwaliteitsmanager staat op het spel...

Visie op motivatie en betrokkenheid ontroert
Voor een vrij aardig gevulde zaal ging donderdag 16 maart het congres 'Mens & Kwaliteit: Mensiteit®' van start. De presentaties van sprekers als Kees Ahaus (TNO Management Consultants), Theo Cieremans (TNO Certification), Sarah Parr (City of Liverpool; vervangster voor David McElhinney die door omstandigheden op het laatste moment verstek moest laten gaan), Jaap van den Heuvel (Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis Nijmegen), Ronald van Marlen (Ariza) en Toon Gerbrands (directeur AZ) hielden de sprekers op de punt van hun stoel. De diversiteit waarmee het programma was opgebouwd maakte dat alle sprekers qua waardering hoog scoorden. Het mooiste compliment werd echter geleverd aan Vlaming Ludo Daems (directeur PKZ-Instituut) die met zijn bevlogen presentatie over motivatie en betrokkenheid (vervat in de RAPP-methode) enkele deelnemers diep wist te ontroeren.

Natudis BV: 'Dankzij kwaliteit spelen we nu in de eredivisie'
Jarenlang concentreerde men zich bij Natudis BV – de grootste merkenleverancier en –distributeur van natuurvoeding en reformproducten – op productkwaliteit. Met de komst van een nieuwe leiding (en ook doordat Wessanen voor een groot deel eigenaar werd van Natudis) verschoof die aandacht naar totale kwaliteit. Hazard Analysis Critical Control Points (HACCP), ISO 9001 en ISO 14001 zijn inmiddels bekende termen. Hoe Natudis met die aandacht voor kwaliteit omgaat, welke prestatie-indicatoren men gebruikt en wat de opbrengst van al die inspanningen is, wordt in dit artikel uit de doeken gedaan

Kwaliteitscoaches brengen kwaliteit dichter bij medewerkers
Piet Cosemans werd eind vorig jaar uitgeroepen als Vlaams Kwaliteitsmanager van het Jaar. Waarom, wordt onder meer duidelijk uit het interview dat Kwaliteit in Bedrijf hield met deze kwaliteitsman van de in Brussel gevestigde Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB). De organisatie ontwikkelde zich in de loop der tijd van een kwaliteit die niet altijd op een even slimme manier tot stand kwam tot een organisatie die steeds dichter het streven van excellente organisatie benadert. Hulpmiddel daarbij is het EFQM-model (vrijwel gelijk aan het INK-managementmodel), maar ook de voor elke regionale vestiging ingestelde kwaliteitscoach. En wat dat inhoudt, kunt u onder meer lezen in deze reportage.

INK-medewerkerspiegel als bottom-up Positiebepaling
Herkennen uw medewerkers, dat u met zichtbaar succes stuurt op de processen die er echt toe doen? Op de tien aandachtsgebieden van het INK-managementmodel? Een hoge herkenningsgraad betekent, dat uw medewerkers ‘aan boord zijn’ om uw organisatiedoelstellingen te helpen realiseren (‘alignment’). Een lage houdt in dat medewerkers sceptisch tegenover het nut van hun persoonlijke inzet voor uw organisatie (’disengagement’) staan... Maar hoe komt u daarachter?De INK-medewerkerspiegel geeft antwoord door een positiebepaling ‘van onderop’. Het instrument meet de grondslagen van het vertrouwen dat medewerkers hebben in de bedrijfsvoering van uw organisatie: de basis voor hun motivatie en commitment. De INK-medewerkerspiegel – opgezet door INK en MarketResponse -- is nadrukkelijk geen tevredenheidsmeting.In dit artikel meer over de INK-medewerkerspiegel en een meting hoe de BV Nederland er voor staat.

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf…
  • Auditing Network Event op donderdag 13 april a.s
  • Aandacht voor het bijzondere congres 'Mens en Kwaliteit: Mensiteit®'
  • Six Sigma uitgebeeld met kubussen
  • Medewerkers IBIS UvA zijn eerste Europeanen die belangrijke internationale prijs winnen
  • Lloyd’s Register neemt gespecialiseerde certificeerders over
  • Literatuur, de nieuwste boeken belicht