Kwaliteit in Bedrijf nr. 8 - 2006

Kwaliteit in Bedrijf nr. 8 - 2006 Lean Thinking: ontdoe uw organisatie van verspilling
Lean is op dit moment ‘in’. Op zich is dat ook zo gek nog niet, want Lean houdt in dat alle verspilling uit een organisatie wordt verwijderd.

Zo bestrijdt u de tijdvreters die u het leven zuur maken...
Tijd is een schaars iets. En het lijkt wel of het aan krimp onderhevig is. Vandaar dat enkele nummers geleden in Kwaliteit in Bedrijf van start werd gegaan met een serie over Time Management. Een groot succes, getuige de reacties. Temeer ook omdat voor het eerst Time Management wordt benaderd vanuit de PDCA-cirkel. In deze aflevering blijven we even steken tussen Do en Check. We gaan namelijk naar de bekendste grote tijdvreters kijken en geven de lezer tips hoe daar mee om te gaan.  Want de zes grootste tijdvreters leggen beslag op maar liefst 75% van uw activiteiten in het bedrijf... Het zou toch mooi zijn als u dat percentage wat zou kunnen terugbrengen.

Grolsch gebruikt Total Productive Maintenance om tot efficiency te komen
Bierbrouwer Grolsch in Enschede, is al zo’n jaar of acht in de weer met Total Productive Maintenance (TPM). Hoewel veel mensen denken dat het met het onderhoud van machines te maken heeft, is dat slechts in uiterst beperkte mate zo. TPM is een methode waarin zeven methodieken schuilgaan die samen zorgen dat een organisatie efficiënt kan worden. Jan Willem Peppink, directeur Productie bij Grolsch: ‘Volgens mij is deze TPM-aanpak de beste manier om te zorgen dat de aandacht voor kwaliteit in een organisatie beklijft’.
En gezien de resultaten lijkt het erop dat hij gelijk heeft.

ManagementDossier: Bedrijfscultuur
Een bedrijfscultuur is voor een organisatie die mee wil in de vaart der volkeren van essentieel belang. Hoewel niet gesteld mag worden dat er een goede en een slechte bedrijfscultuur bestaat, is het wel zo dat er sprake is van een juiste en verkeerde bedrijfscultuur. In deze aflevering van ManagementDossier wordt uitgebreid op het begrip Bedrijfscultuur ingegaan. Wat het is? Waarom is het belangrijk? Welke modellen zijn er eigenlijk voor? Wat de meest voorkomende problemen op het gebied van de Bedrijfscultuur zijn? Hoe je een cultuur kunt veranderen? Het wordt u in een kort stappenplan uit de doeken gedaan. Wat daarbij de valkuilen zijn... Welke boeken hierover bestaan... U vindt het allemaal terug in deze aflevering van ManagementDossier.

Inzicht in het heden, verleden en de toekomst van certificatie
Ruim een kwart eeuw geleden waren er vier bekende keurmerken, te weten KEMA, KIWA, KOMO en het Groenzegel van IVHA. Inmiddels is de hoeveelheid keurmerken en certificaten zo uitgebreid dat we door de bomen het bos niet meer zien. Wie kan er nog wijs uit? Wat zijn nu precies de uitgangspunten, de ontwikkelingen en de toegevoegde waarde van het hanteren van keurmerken en certificaten? En wat moet er gebeuren om certificatie de vereiste inhoud te geven? Op zoek naar helderheid over dit complexe onderwerp ging de redactie van Kwaliteit in Bedrijf op bezoek bij Peter H. de Dreu, oud beleidsmedewerker van de Raad voor Certificatie (nu Raad voor Accreditatie) en auteur van tal van boeken op het vlak van het beoordelen van managementsystemen. En vooral zijn nieuwste publicatie  ‘Heden, verleden en toekomst van certificatie’ stond centraal bij dat gesprek.

VERDER IN DEZE KWALITEIT IN BEDRIJF…
  • INK organiseert ‘Grenzeloos Goed’ jubileumcongres (15 jaar!);
  • Vervoersbedrijf Hermes werkt met no-nonsense aanpak aan kwaliteit;
  • Met een OCAP wordt vastgelegd hoe op een incident te reageren;
  • Nederland gaat verkeerd om met leren en veranderen;
  • Investors in People in Nederland verder onder de vlag van TNO;
  • NIAZ en HKZ niet samen in één instituut;
  • Literatuur, de nieuwste boeken belicht