Kwaliteit in Bedrijf nr. 7 - 2007

Λ

Het is weer tijd voor landelijke kwaliteitsdagen

Hoewel de seizoenen qua weerbeeld nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn, maakt één ding ons duidelijk dat het weer herfst is: de diverse kwaliteitsdagen die her en der worden georganiseerd. Zoals gebruikelijk met het INK-jaarcongres voorop. En die dag belooft een heel interessante dag te worden. Niet alleen omdat de toch wel gebruikelijke opzet enigszins wordt doorbroken (voor het eerst in het oosten van het land), maar zeker ook wat betreft de inhoud en het nieuws dat daar ten aanzien van het INK-managementmodel te beluisteren zal zijn (zie ook www.ink.nl).
Laten we u eerst maar eens op de hoogte stellen van de data waarop de verschillende dagen worden gehouden. Daarbij gaan we van start met het twintigste Vlaamse Kwaliteitscongres dat door het Vlaams Centrum voor Kwaliteitszorg (VCK) op 11 en 12 oktober wordt georganiseerd.
Daarna komt de Kwaliteitskring Zeeland – die overigens een hele reputatie op het vlak van de jaarlijkse kwaliteitsdag heeft opgebouwd! – die op 15 november haar dag houdt onder het motto ‘Creatie en Innovatie – Bron van Kwaliteit’.
En dan de INK-dag. Dit keer gehouden in het Apeldoornse Orpheus op dinsdag 20 november a.s. met als thema ‘De M-factor’.
Overigens komen in het volgende nummer alle regionale kwaliteitsdagen aan bod.

Λ

Dyka Steenwijk scoort met een geheel eigen aanpak van Six Sigma

Gladiatoren die in de arena voor hun leven strijden... De cirkels die de door twee paarden getrokken strijdwagens om hen heen rijden worden steeds kleiner... Her en der wordt een van de gladiatoren neergehouwen... Het is een waar slagveld en het lijkt een wonder als een van de gladiatoren deze slachting zou overleven... De leider van de gladiatoren roept naar de anderen dat ze bijeen moeten gaan staan, dat ze moeten samenwerken. ‘Dan maken we nog een kans,’ zegt hij. ‘Doen we dat niet, dan gaan we er gegarandeerd aan...’
Het is een pakweg vijf minuten durende scène uit de film ‘The Gladiator’ (2000) die Hans Telgen, toen net directeur Dyka, vertoonde aan alle medewerkers van het Steenwijker bedrijf tijdens de Eindejaarsbijeenkomst van 2002. Toen het licht weer aan ging, kwam Telgen voor zijn mensen staan en zei: ‘Het is weliswaar geen oorlog daarbuiten, maar qua concurrentie lijkt het er wel veel op. Wij moeten dus aan de slag!’
Dat aan de slag gaan betekende dat Hans Telgen een eigen Six Sigma-aanpak bij Dyka ging introduceren. Een aanpak die succesvol is gebleken en Dyka in 2006 al jaarlijks een extra besparing van € 900.000 opleverde en dit jaar naar verwachting het miljoen overschrijdt.
Een interview vol bevindingen en handige tips. U vindt het in Kwaliteit in Bedrijf nummer 7.

Λ

Zo haalt u uit de 360˚feedback alles wat erin zit!

Het gaat al weer de richting uit waarin de beoordelings- en functioneringsgesprekken van stal worden gehaald. Het is een bezigheid waar managers (volgens onderzoeken) nog wel enig geloof aan hechten, maar waar medewerkers bijvoorbeeld -- zo blijkt uit een CNV-onderzoek van 2006 -- slechts een 5,1 voor over hebben. Nu is het niet zo dat er maar één zaligmakende beoordelingsaanpak is. Er zijn er velen. En naast de ‘officiële’ zijn er dan ook nog de eigen ‘bouwsels’. Een van de wat officiëlere methoden is de 360˚feedback. Dit is een manier van beoordelen die echter niet overdreven veel wordt gehanteerd. Slechts voor twintig procent van de beoordelingen wordt deze aanpak gehanteerd. De reden? Angst. Van zowel de kant van de beoordelaar alsook van de beoordeelde. En daarbij maakt het niet uit op welk niveau in de organisatie de beoordeelde zit: leidinggevend of uitvoerend. Mensen zijn bang dat anderen zich tegen hen zullen keren, dat ze het toch niet goed hebben gedaan enzovoort. Maar 360˚feedback heeft veel te bieden. Het is eigenlijk meer een vorm van prestatiemanagement dan een beoordelingsmethode. Hoe u de 360˚feedback zo kunt inzetten dat u en uw organisatie (en alle mensen!) daar baat bij hebben, doen we u in dit artikel uit de doeken.

Λ

Variass Electronics BV: ‘Wij moeten continu mee-ademen met de kwaliteitsnormen’

Nog geen twintig jaar geleden begonnen via een management buy-out en onlangs beloond met de Groninger Ondernemingsprijs 2007. Maar bij het in Veendam gevestigde Variass Electronics BV, actief in Electronic Manufacturing Services (EMS), is men nog niet tevreden. Directeur Henk Smid: ‘Onze doelstelling is namelijk dat we willen behoren tot de top van de industriële toeleveranciers. Niet enkel vanuit ambitie, maar ook uit noodzaak. Er is in deze sector namelijk alleen maar een markt voor de spelers aan de top. De markt waarin wij opereren is zo klein, dat je op eredivisieniveau moet acteren om er een rol in te kunnen vervullen.

Belangrijk in de vervulling van die strategie is kwaliteitsmanagement. En ook daarmee is Variass uiterst actief, zoals het eigen kwaliteitskeurmerk Variass Connected bewijst. Nee, het gaat best goed met Variass. Maar ‘best goed is goed genoeg’ is iets wat men in Veendam niet kent. Kwaliteit heeft alle aandacht en is in continue ontwikkeling. ‘Wij moeten continu mee-ademen met de kwaliteitsnormen.’ Wat geïllustreerd wordt door bijvoorbeeld de huidige inzet van de Lean Manufacturing-methodiek.

Λ

Jobhoppende managers doen afbreuk aan kwaliteit van organisatie

Het ‘commitment’ van de top en de betrokkenheid van het management zijn essentiële factoren voor het welslagen van een kwaliteitsaanpak bij een organisatie. De mensen bovenaan de piramide moeten in woord en gedrag laten zien dat het ‘menens’ is. Geen nieuws voor de mensen in het kwaliteitswereldje. Dat was al begin jaren tachtig een gegeven waar men mee te maken had. Maar het onderwerp wint weer aan attentiewaarde nu het fenomeen van de ‘jobhoppende’ manager zich als een virus door de managementwereld lijkt te verspreiden. De manager komt, ziet, doet een aantal zaken die goed zijn voor zijn CV en springt naar de volgende baan. Een baan is voor de (jonge) manager een doorgangshuis geworden, een ‘stepping stone’ voor een betere toekomst. Met alle gevolgen van dien. Kwaliteit in Bedrijf sprak erover met Bert Onstein van Pro Education.

Λ

Ziekenhuis Nieuwegein beste in Ziekenhuis top 100

Het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein is in een onderzoek van het AD geëindigd als beste ziekenhuis van Nederland noemen. Het Eindhovense Catharina Ziekenhuis en het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg staan respectievelijk op 2 en 3. Het Diaconnessenziekenhuis in Meppel hangt onderaan in de lijst. Volgens de

De zorg in ziekenhuizen is vorig jaar over het algemeen iets verbeterd.
De onderzoekers keken onder meer naar de tevredenheid onder patiënten, kindvriendelijkheid en 27 kwaliteitsaspecten. De winnaar van de eerste Ziekenhuis top 100, het Diakonessenhuis in Utrecht, behoort als enige ziekenhuis al vier jaar bij de beste tien. De Utrechtse kliniek is volgens het onderzoek onder meer erg kindvriendelijk.

Λ

Verder in Kwaliteit in Bedrijf...

  • ManagementDossier: Opleiden
  • Voordelen ISO 9001 lastig aantoonbaar voor bouwbedrijven
  • Onderzoek naar de toegevoegde waarde van Performance Management
  •  EFQM noemt achttien finalisten voor finale EFQM’s European Excellence Award
  • De Kwaliteitsspreuk in de schijnwerper:

Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden

  • Literatuur, de nieuwste boeken belicht