In dit vakblad

Λ

Machinefabriek Boessenkool: ‘ISO is niet genoeg; klanten willen steeds meer’

Dat het bedrijf meer dan honderd jaar bestaat, zegt al iets over het vermogen van de organisatie om zich aan veranderende omstandigheden aan te passen. Over welke organisatie we het hebben? Over Machinefabriek Boessenkool. Machinefabriek Boessenkool aan de Turfkade in Almelo valt met veertig medewerkers in de categorie kleine bedrijven. Dat mag zo zijn, maar het is wel een klein bedrijf met een wereldnaam. Die naam heeft men verworven door in de eeuw dat men bestaat de aandacht voor kwaliteit altijd te laten prevaleren. Die aandacht ontwikkelde zich van een goed product leveren tot een situatie waarin klanten nu zelfs meer eisen stellen dan ISO kent. Vandaar dat de grote klanten steeds vaker zelf komen auditeren. Met net een nieuwe fabriekshal erbij, ziet ing. Eelco M. Osse (directeur) de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Mede omdat naast al die aandacht voor kwaliteit ook de investeringen in innovatie nu hun vruchten beginnen af te werpen.
Λ

Prestatiemanagement is eigenlijk een kwestie van ‘meten is weten’

Prestatiemanagement. Je hoort het steeds vaker. Op zich geen slechte ontwikkeling. Het betekent immers dat de wens er is om op een zo efficiënt mogelijke manier het gestelde doel te behalen. Helaas blijkt uit onderzoek dat circa 60% van de bedrijven die aan prestatiemanagement zijn begonnen ondanks hun inspanningen toch geen prestatieverbetering kennen. En dat roept vragen op.
In deze aflevering van ManagementDossier – een exclusieve bijlage bij het vaktijdschrift 'Kwaliteit in Bedrijf' – wordt niet alleen geprobeerd op die vragen een antwoord te geven, maar vindt u ook een (globaal) stappenplan terug waarin de fasen van de weg naar een adequaat systeem voor prestatiemanagement uit de doeken wordt gedaan, terwijl tevens wordt gekeken naar de faalfactoren die maken dat slechts 40% succesvol is met prestatiemanagement.
Λ

Onderzoek naar gedrag effectieve middenmanagers

Naar het gedrag van middenmanagers in grote organisaties wordt, gerelateerd aan de mate van onderzoek naar het optreden van topmanagers, eigenlijk maar weinig onderzoek gedaan. Bovendien was er nog nooit systematisch onderzoek uitgevoerd naar observeerbaar gedrag van effectieve middenmanagers. Punten die voor de econoom dr. Joost van der Weide voldoende aanleiding waren om een verkennend onderzoek uit te voeren naar het functioneren van vijfentwintig middelmanagers uit zowel publieke organisaties (elf) alsook het bedrijfsleven (veertien). Middenmanagers, zo bleek uit dat onderzoek, houden zich in de periodieke gesprekken met medewerkers vooral bezig met luisteren, richting geven en verifiëren. Daarbij dragen ze vaak hun eigen visie op het werk uit, stellen ze prioriteiten of informeren ze naar de status van een project. Vervolgens geven ze medewerkers wel de tijd daarop te reageren, maar ze besteden weinig tijd aan motivatie en erkenning en tonen ook weinig persoonlijke interesse in hun medewerkers. Kwaliteit zocht Joost van der Weide op en nam het hele onderzoek met hem door.
Λ

EvoSwitch: binnen een jaar ISO 27001 en ISO 9001 en nu op weg naar ISO 14001

Het pand in de Haarlemse Waarderpolder wordt zwaar bewaakt. Legitimatie is verplicht en dat geeft al aan dat veiligheid belangrijk is. Maar in de ontvangstruimte hangen ook tal van certificaten aan de muur. Ook voor kwaliteit (ISO 9001). Toch vindt men bij EvoSwitch – dat zichzelf een CO2-neutraal datacenter noemt – ook tal van andere zaken belangrijk.
‘Kwaliteit is uiterst belangrijk, maar vandaag de dag niet meer genoeg’, meent Laurens Rosenthal, innovation director bij het ‘datapakhuis’ voor tal van grote ondernemingen en belangrijke IT-bedrijven. ‘Eigenlijk is kwaliteit een zodanige voorwaarde voor je bestaan geworden dat het vanzelfsprekend is. Dat is aandacht voor het milieu nog niet. Bij ons vinden we “groen denken en doen” echter ook van essentieel belang. En op dat punt zijn we dan ook heel erg actief.’
Zo actief zelfs dat EvoSwitch een eigen ‘keurmerk’ heeft ontwikkeld dat hun klanten mogen hanteren op briefpapier, websites en andere uitingen, om naar de buitenwereld te laten weten dat zij werken met een ‘groen’ datacenter. Maar genoeg hierover. U leest het allemaal in dit interview met Laurens Rosenthal, innovation director van EvoSwitch.
Λ

NEN introduceert eind juni Nederlandse vertalingen van ISO 10.000-richtlijnen

NEN introduceert Nederlandse vertalingen ISO 10.000-richtlijnen
In 2004 bracht Kwaliteit in Bedrijf een serie artikelen uit waarin een uit de doeken werd gedaan hoe een adequaat klachtenmanagementsysteem neer te zetten dat voldoet aan de ISO 10.002-richtlijn, maar tevens uitging van de ‘best practices’ van een groot aantal gerenommeerde bedrijven. Inmiddels heeft ISO de norm 10.002 omgeven met nog een aantal richtlijnen. Al deze richtlijnen die deel uitmaken van de ISO 10.000-serie zijn gericht op het creëren van een klantgerichte organisatie en het verhogen van de klanttevredenheid.
De ‘aanvullende’ richtlijnen zijn nu ook vertaald naar het Nederlands en NEN heeft besloten eind juni twee data te reserveren waarop een middagseminar zal worden georganiseerd waarin de ‘nieuwe’ loten aan de ISO 10.000-stam geïntroduceerd zullen worden. In Kwaliteit in Bedrijf worden de nieuwste richtlijnen (maar ook de al in 2004 neergezette richtlijn 10.002) een voor een met u doorgenomen door de NEN-expert op dit gebied.
Λ

Steeds vaker blijkt dat er met de CE-markering het nodige loos is

De bedoeling was goed. In plaats dat een product in elk land opnieuw moest worden gekeurd, zou het praktisch in heel Europa op de markt worden toegelaten als het over een CE-markering beschikte. CE op een product of de verpakking betekende dat het aan een Europese richtlijn voldeed. Zwak in de opzet is echter dat de CE-markering een soort eigenverklaring is geworden voor circa 95% van de in de handel gebrachte producten (voor de resterende 5% is er wel een controle vooraf verplicht!). Een 'eigenverklaring' die pas wordt gecontroleerd als naderhand blijkt dat er iets mis is. Reden voor sommige ondernemers om heel gemakkelijk met die CE-markering om te springen. Ze kopen een CE-sticker op rol voor slechts 35 eurocent per stuk. Wat er mis is met de CE-markering en hoe het dan wel moet zijn, vertelt drs. Richard Winter van Euronom.net in het interview dat hij met Kwaliteit in Bedrijf had.
Λ

Verder in Kwaliteit in Bedrijf...

    • Serie over Risicomanagement: Het bedrijfsnoodplan
    • Spreuk: ‘There is only one boss: the customer’
    • Literatuur, de nieuwste boeken belicht