In dit vakblad

Λ

Goeroes wijzen u de weg naar succesvol leiderschap

Wat is een goeroe? Wie is een goeroe? De mensen die zo worden genoemd, zien zichzelf nooit als goeroe. Neem Philip B. Crosby, de goeroe van het kwaliteitsmanagement. Toen hij op weg naar een afspraak zich door de gangen van een internationale luchthaven haastte, werd hij staande gehouden door een manager die hem vroeg: 'Meneer Crosby, zegt u eens iets in het goeroes...'
Hoewel Phil Crosby en ook Juran en Deming in het boek 'De Goeroe-Methode' - geschreven door RTL's Rick Nieman - ontbreken, bevat het boek de ideeen en wijsheden van maar liefst dertien managementgoeroes. Vanzelfsprekend kunnen we een discussie opzetten over het gebruik van de 'titel' goeroe voor elk van deze toppers. Maar wat u er ook van vindt, het zijn en blijven toonaangevende managementdenkers. En het is dat wat het boek 'De Goeroe-Methode' van RTL's Rick Niemand zo interessant maakt.
O ja, wie een abonnement heeft op Kwaliteit in Bedrijf, kan ook deelnemen aan onze kleine wedstrijd waarmee u één van de tien exemplaren van deze gloednieuwe uitgave kunt winnen!
Λ

Chan’s: ‘Een klant is koning mits hij zich ook koninklijk gedraagt’

Het is een heel apart bedrijf, dat Chan’s in Alphen aan den Rijn. Niet alleen omdat de leiding verlangt dat iedereen zijn collega’s bij binnenkomst en vertrek een hand geeft, maar ook vanwege tal van andere opvattingen van directeur Winooht raghoober. Het onafhankelijke im- en exportbedrijf dat wereldwijd handelt in exotische voedingsmiddelen (ruim duizend verschillende producten!), heeft namelijk een bijzondere kijk op het zakendoen. Niet alleen vindt directeur Winooht Raghoober van Chan’s dat productkwaliteit belangrijker is dan proceskwaliteit, maar ook vindt men bij Chan’s wederzijds respect en vertrouwen cruciaal voor het zakendoen. Hoewel het bedrijf zelden een klant kwijtraakt, is die klant bij Chan’s echter toch niet onvoorwaardelijk koning.
‘Een klant is koning als hij zich ook koninklijk gedraagt,’ is de stelregel van Raghoober. Maar u leest meer over dit bijzondere bedrijf in dit artikel.
Λ

Te weinig regels leiden tot anarchie, teveel tot ongehoorzaamheid

Mensen willen zoveel mogelijk risico’s vermijden. Bij organisaties ontwikkelen ze daarom vaak managementsystemen die moeten voorkomen dat een risico zich manifesteert. Vandaar de benaming: risicomanagementsystemen. Maar veel organisaties willen zelfs ook nog de kans vermijden dat het risicomanagementsysteem niet of gebrekkig functioneert. Soms willen ze dat uit eigen beweging, andere keren omdat een opdrachtgever dat van hen verlangd. Daarmee zijn we bij het onderwerp waar deze zevende en laatste aflevering van deze reeks in het kader van Risicomanagement over gaat: de certificatie van risicomanagementsystemen.
Λ

Leiderschap met lef zorgt voor succesvol bedrijfsrestaurant

De medewerkers van het Sodexo bedrijfsrestaurant bij ProRail in Utrecht houden van twee dingen: met verse producten lekker eten maken en nieuwe ideeën doorontwikkelen om hun gast steeds opnieuw te verrassen en zo beter te bedienen. Kwaliteit in Bedrijf raakte geboeid door deze werkomgeving die professionaliteit en vakmanschap uitstraalt. Wat zorgt er voor dat dit bedrijfsrestaurant het zo goed doet? En wat kunnen we hier van leren?
Teamwork, verantwoordelijkheid en bevoegdheden, vertrouwen, creativiteit, betrokkenheid, benchmarking, klantgerichtheid, visie... Het zijn ingrediënten voor succes. Bestanddelen die allemaal terug te vinden bij het bedrijfsrestaurant van ProRail in Utrecht dat in handen is van Sodexo. Maar nog belangrijker is dat al deze ingrediënten enkel en alleen konden worden verkregen dankzij dat ene punt, wat men in het INK-managementmodel ‘Leiderschap met lef’ noemt.
Λ

ManagementDossier: Human Resources Management (HRM)

Lijfeigenen. Een term uit de Middeleeuwen. Maar ondanks dat, nooit uit de woordenboeken verdwenen. Wellicht niet omdat de arbeiders van ruim honderd jaar geleden weinig meer dan dat waren. Er was sprake van een duidelijke tweedeling: werkgevers en arbeiders. De werkgevers deden het denkwerk, de arbeiders deden wat werd gezegd. Men was er blij mee. Het ging om overleven. Maar nu ook andere zaken van belang zijn geworden in de vorige eeuw, gaat het om meer dan geld. Men wil ook voldoening. Voeg daarbij dat het in de wereld van vandaag niet meer gaat om een product of dienst te leveren, maar om een topprestatie te leveren. Kan men dat niet, dan blijft men niet lang in business in de huidige, competitieve wereld. Dat betekent dat de menselijke factor in een organisatie niet langer een 'productiemiddel' is, maar eigenlijk een hoofdbestanddeel is geworden van elk product en elke dienst die wordt voortgebracht. Een heel belangrijk aspect zelfs. En omdat de mens zo belangrijk is voor elke organisatie moet dat menselijik potentieel vooral goed worden gemanaged. Voila, de bestaanreden van Human Resources Management. En tegelijk ook de reden waarom dit managementDossier in het teken van Human Resources staat.
Λ

Verder in Kwaliteit in Bedrijf...

  • Een managementspreuk van Peter Drucker
  • Veertig jarig jubileum Kwaliteitskring Zuid Oost Brabant (KZOB)
  • Van Houtum Papier: excellente onderneming
  • Literatuur, de nieuwste managementboeken belicht