In dit vakblad

Λ

Hoe moet uw bedrijfscultuur veranderen om succesvol te zijn?

Als je de inrichting van je huis wilt veranderen, zijn er een aantal mogelijkheden om dat te realiseren. Je gooit alles eruit en koopt nieuw, je behoudt wat bruikbaar is en neemt afscheid van wat er niet meer in past of je gebruikt de bestaande spullen. In dat laatste geval weet je dat er eigenlijk niet echt iets verandert. Het is hetzelfde, maar dan anders. Alles eruit is een kostbare optie. Het beste lijkt dus de mogelijkheid te kijken wat past in de nieuwe inrichting die u voor ogen hebt.
Bij organisatieverandering is het niet anders. Maar iedereen wegsturen en allemaal nieuwe mensen inzetten is niet alleen duur, maar betekent ook dat het bedrijf totaal zal veranderen. Met alle risico’s van dien. De verandering met alle bestaande medewerkers uitvoeren is mogelijk, maar kost veel inspanning en tijd. De vraag is daarbij niet alleen of u dat wilt en die tijd hebt, maar ook wat het resultaat zal zijn. Optie twee dan? Kiezen wat u wilt behouden en daarvan uitgaan? Maar hoe weet u wat u wilt behouden? Wat nog goed en bruikbaar is, wat gemakkelijk is aan te passen, wat op een ander plekje in de organisatie past? En eigenlijk is het niet wat, maar vooral wie.
Het in Leuven (B) gevestigde Dynamo ontwikkelde een aanpak waarmee u de cultuur van uw organisatie kunt analyseren en kunt ontdekken wat er in uw cultuur behouden kan blijven en wat er moet veranderen om een nieuwe strategie succesvol te kunnen laten zijn. Kwaliteit in Bedrijf legt uit hoe het werkt.

Λ

ISO 9004: een droom of een echte kans?

Over anderhalf à twee maanden is het zover. De nieuwe ISO 9004 is dan gereed en beschikbaar. Deze richtlijn, die de titel 'Managen op duurzaam succes van een organisatie – Een aanpak op basis van kwaliteitsmanagement' mee kreeg, doorliep een intensief traject met tal van hobbels, maar wordt door insiders nu enthousiast ontvangen. Reden voor Annemarie de Jong (NEN) en Bob Alisic (leider van de ISO-werkgroep die zorgde voor de totstandkoming van deze richtlijn) een artikel te schrijven waarin zij u meer over deze richtlijn vertellen. Niet enkel op de zakelijke manier die u van ons gewend bent, maar tegelijk ook op een wel heel ludieke wijze. Namelijk via de magiër Albobodoe die zijn wijsheid gebruikt om te verduidelijken hoe je van een luchtkasteel een aangenaam onderdak bouwt dat tegen een stootje kan. Iets wat hij dan toepast in een gesprek met een manager van een organisatie. En dat alles, natuurlijk, mede dankzij ISO 9004:2009.

Λ

ManagementDossier: Communicatie bij verandering

De wereld om ons heen is constant in beweging. Dat wist u al. Dat hoeven wij u niet nog eens te vertellen. En u had ook al begrepen dat al die veranderingen om ons heen van mens en organisatie eisen dat ze zich aanpassen. Kijkt u maar eens naar uw bankrekening. Geldautomaten, internetbankieren, elektronische afschriften… En als u daar niet in meegaat, verandert u stukje bij beetje in een dinosaurus. Iets of iemand uit een ver verleden dat iedereen al achter zich heeft gelaten.
Al die verandering, mag u als privépersoon nog negeren, als organisatie kunt u zich dat niet veroorloven. U moet mee. En dus uw medewerkers ook. Maar… hoe groot denkt u dat de kans op een geslaagde verandering is, als u morgenochtend uw mensen bijeen roept, hen vertelt dat u wilt dat ze voortaan anders gaan werken, anders gaan denken enzovoort en daaraan toevoegt: ‘En dat gaat vanmiddag in!’ Behalve dat men zich zal afvragen of u ze wel allemaal op een rijtje hebt, zal men niet weten waar men aan toe is. Gaat het zo slecht met het bedrijf? Waarom moet het nu ineens anders? En binnen de kortste keren gaan er geruchten over fusies en overnames… Veranderen kan alleen op een succesvolle wijze als u aan tal van zaken denkt. En één van de belangrijkste daarbij is een juiste manier van communiceren. De communicatie bij verandering is het onderwerp van dit ManagementDossier.

Λ

Vitens: 'Het is een kwestie van kwaliteit teruggeven aan de organisatie'

Terughaalacties zijn onmogelijk in de drinkwatervoorziening. Dat betekent niet alleen dat er zware druk op de kwaliteit van het drinkwater ligt (waarvan de specificaties wettelijk zijn vastgelegd), maar ook dat de beheersing van de processen een zaak is van het grootste belang. Vitens, Nederlands grootste drinkwaterleverancier, is zich daar terdege van bewust. Vandaar dat het verleden – de kwaliteitsaanpak van de verschillende bedrijven uit het verleden die in 2006 samensmolten tot Vitens – werd weggestreept en de organisatie nu streeft naar een vorm waarin iedere medewerker kwaliteitsverantwoordelijk is. Dat is geen sinecure, want er werken zo’n 1600 mensen bij Vitens en hoe krijg je die allemaal zo kwaliteitsbewust?
Ing. Gert van Beek, manager Kwaliteit en AO/IC, heeft daar zo een eigen kijk op. Met die geheel eigen visie ging hij in 2006 van start en langzaam maar zeker wordt duidelijk dat zijn aanpak werkt. En wat die aanpak inhoudt? Kwaliteit teruggeven aan de organisatie. In deze uitgave van uw vakblad leest u er alles over.

Λ

Royal van Zanten: Hoe kun je de kwaliteit van de natuur beheersen?

Bloembollen. Een natuurproduct waarop je, zo lijkt het, nauwelijks invloed kunt uitoefenen. Maar dat blijkt slechts schijn. Bij het in Hillegom gevestigde Royal van Zanten, divisie Flowerbulbs, doet men er alles aan om via efficiënte processen tot een effectief resultaat te komen.
'De kwaliteit van ons product is van cruciaal belang omdat wij in feite een halffabricaat leveren,' zegt Lenhard van Ballegooijen, directeur van die divisie. 'Ons proces is bepalend voor de waarde van de bol en het rendement van onze klant. En de kwaliteit van de bloem die eruit komt, is van invloed op de tevredenheid van de klant van onze klant.'

Λ

Verder in Kwaliteit in Bedrijf...

• Vijf nieuwe typen medewerkers ontdekt
• Enig idee waar uw proces toe in staat is?
• Covey: Iedereen verantwoordelijk voor eigen succes
• Nieuwe versie van ISO/TS 16949 verschenen
• Literatuur, de nieuwste boeken in de schijnwerper