In dit vakblad

Λ

People 4 Earth is vonkje dat duurzaamheidsvuur doet ontbranden

De roep om duurzame producten en diensten wordt steeds luider. Consumenten en overheden, maar ook NGO’s (Niet Gouvernementele Organisaties) en het bedrijfsleven maken zich zorgen over de uitputting van de aarde. Terecht, want tal van organisaties merken al dat hun grondstoffen steeds moeilijker te verkrijgen zijn. Daarbij verwacht de consument duurzame producten en willen bedrijven maar al te graag aantoonbaar maken dat juist hun product aan die eis voldoet. Probleem is echter dat er één algemene, wereldwijd geldende standaard ontbreekt om dit te meten en te waarborgen. De normen die er nu zijn dekken steeds delen af van het totaal. People 4 Earth liet onlangs op de (Nederlandse) Dag van de Duurzaamheid weten een wereldwijd hanteerbare en geldende duurzaamheidsstandaard te hebben gecreëerd. Een standaard die bestaande keurmerken in hun waarde laat, een platform creëert waarop bedrijfsleven, consumenten, overheden en instellingen ideeën en gedachten kunnen uitwisselen en dat moet zorgen voor een algehele transparantie. De achtergronden, maar ook de standaard zelf komt aan bod in dit nummer van Kwaliteit in Bedrijf.

Λ

Maak tijd om je werkelijke talenten te achterhalen en benutten

Durf jezelf te zijn, is de belangrijkste les uit het nieuwe boek ‘Passie is wie je bent’ van Ludo Daems. We zullen allemaal ten hardste roepen dat we dat doen, maar als dat zo was had de Vlaamse auteur deze uitgave niet hoeven uit te brengen. Reden dat we van het pad afraken is dat we onze passies verwaarlozen, waardoor we te weinig energie steken in dat waar we echt in uitblinken. Het terughalen van je eigen ‘ik’ kan even duren, maar het levert je zo veel plezier op in je leven. Het boek van Daems is het één na laatste boek dat Kwaliteit in Bedrijf in het kader van haar jubileumactie onder haar lezers verloot. Maar wie het niet wint, kan toch inzicht krijgen in de motiverende en stuwende krachten die Ludo Daems in mensen weet los te maken door zijn unieke aanpak. Een artikel (en boek) dat u niet mag missen.

Λ

Verhoeven Bakkerij: via beheerste processen naar constante kwaliteit

Je hebt zo’n honderd verschillende broodjes in je assortiment. En produceert zo’n 12.000 broodjes per uur. Je klanten willen dat elk broodje vandaag precies hetzelfde smaakt als gisteren. En van dezelfde, hoge kwaliteit is. Dat lijkt nogal een uitdaging. Maar bij Verhoeven Bakkerij in het Brabantse Veldhoven draait men daar de hand niet voor om. Welke rol de aandacht voor kwaliteit daarin speelt, legt commercieel directeur Pieter Raaijmakers uit.
In augustus van dit jaar was het 25 jaar geleden dat Gert-Jan Verhoeven aan de Oude Kerkstraat te Oerle (Noord-Brabant) van start ging met een kleine bakkerij, gespecialiseerd in het bakken van broodjes, oftewel – in vaktermen – kleinbrood. Zijn aanpak en zijn passie voor kwaliteit maakten dat het bakkerijtje uitgroeide tot een moderne onderneming die op sterk geautomatiseerde manier het kleinbrood vervaardigd. Er is dus veel veranderd, maar één ding is gelijk gebleven: de kwaliteitsfocus van oprichter Gert-Jan Verhoeven en zijn zevenentwintig medewerkers. Zij willen simpelweg het beste kleinbrood maken, zakendoen met enkel de beste leveranciers en een product neerzetten dat, ondanks dat het uit een ‘broodfabriek’ komt, zo goed is dat het vergeleken kan worden met dat van de warme bakker op de hoek.

Λ

Wat betekenen Missie, Visie, Strategie en Beleid?

Als er in managementkringen over Missie, Visie, Strategie en Beleid wordt gesproken, wordt er alom bevestigend geknikt. Iedereen is het ermee eens dat dat heel belangrijk is. Gewichtig klinkt het in elk geval wel. En dat je erover nadenkt waar je naar toe wilt, wat daar voor nodig is, welke manier je daartoe gaat hanteren enzovoort.., ook dat is nuttig. Maar wat als je het met zijn allen eigenlijk niet eens blijkt te zijn over wat Missie, Visie, Strategie en Beleid betekenen? Deze aflevering van ManagementDossier richt zich op Missie, Visie, Strategie en Beleid. Zaken waarover je in organisaties voortdurend hoort praten, maar waarover toch nog heel wat verwarring bestaat. Kijk alleen maar eens naar de samentrekking ‘Strategie & Beleid’. Is dat juist? Of moet het ‘Beleid & Strategie’ zijn? Nog te vaak lijkt het op een ‘kip of het ei’-situatie.
Het is dus zinnig als we zorgen dat we eerst duidelijkheid hebben over wat een of ander inhoudt. Wie denkt dat internet daar uitsluitsel over geeft of dat een en ander volop in de boeken is te vinden, komt er bekaaid vanaf. Missie en Visie lukken nog wel, en strategie is in overvloed aanwezig. Maar beleid? Dat blijkt iets te zijn waar iedereen het kennelijk flink moeilijk mee heeft. Niettemin wordt in ManagementDossier (onderdeel van Kwaliteit in Bedrijf) een poging gedaan hier enige duidelijkheid in te brengen.

Λ

Het valideren van meetmethode, product en proces

In voorgaande afleveringen van deze serie die hooggewaardeerd wordt door de wat instrumenteler ingestelde lezers, ging het over de totstandkoming van een productontwerp en over het proces dat nodig is om zo’n ontworpen product te produceren. Die verhandeling eindigde met het maken en beoordelen van een eerste productieserie om te weten of het beoogde proces voldoende bekwaam is om het product in grotere aantallen te maken binnen de gestelde eis. Daarbij dringt zich echter de vraag op ‘kunnen wij wel voldoende goed meten?’ Bovendien is het belangrijk dat alle voorgaande acties ervoor zorgen dat er gestart kan worden vanuit een beheerste en, niet te vergeten, bekende situatie. Dit houdt in dat voor de volledige vrijgave van het proces en het product niet alleen alle informatie beschikbaar moet zijn, maar dat deze ook eenvoudig bereikbaar moet zijn voor diegenen die hiermee moeten werken. Kortom, de validatie van product en proces moet goed uitgevoerd en gedocumenteerd zijn. Waarom en hoe, leest u in dit artikel.

Λ

Verder in Kwaliteit in Bedrijf...

• EFQM-erkenningen uitgedeeld
• Tien gratis exemplaren van een unieke bestseller
• INK Jaarcongres, VCK Kwaliteitsdag en nog maar één regionale dag
• Vijf stappen naar erkend certificaat voor projectmanagement
• Literatuur