In dit vakblad

Λ

HRO: een bijzondere vorm van ongehoorzaamheid

De benadering ‘Hoog betrouwbaar organiseren’ toegelicht in een INK-context. Het is een risicobenadering met grote gevolgen voor de kwaliteitsfunctionaris. High Reliability Organising (HRO) legt, samen met ‘Resilience Engineering’, veel accent op de gedragskant van uitvoerenden in een organisatie.

Λ

Azië heeft de meest visionaire organisaties

Wereldwijd onderzoek naar organisatievisies wijst uit dat Nederlandse organisaties achterblijven in het ontwikkelen van een inspirerende visie en in het doorvoeren van die visie in alle bedrijfsprocessen. Vooral in de groei-economieën in Azië worden organisatievisies volledig omarmd.

Λ

Springen over de schaduw van de eigen kamer

Wie denkt dat de Kamer van Koophandel een instantie is die alleen maar registreert, heeft het mis. Met meer dan 25 miljoen websitebezoeken, 1.7 miljoen telefoontjes per jaar en meer dan 2000 fysieke klantcontacten per dag, is de Kamer van Koophandel met recht een dynamische onderneming te noemen.

Λ

Van klantgerichtheid naar klantbeleving

De klant pikt het niet langer en komt in opstand. In elk klantcontact via de telefoon, e-mail of aan de balie schuilt vandaag het grote risico dat de klant zich niet welkom voelt, de waardering mist en de dienstverlening beneden peil vindt. Het is de hoogste tijd om een Chief Customer Officer aan te stellen die dwars door alle beslissingslagen heen de signalen van de klant transformeert naar betere service.

Λ

Met Kaizen of Lean naar MVO?

De weg naar maatschappelijk verantwoord ondernemen lijkt op die naar Rome: de reizigers komen vanuit alle windrichtingen en met de meest uiteenlopende bedoelingen. Uiteraard is dat een mooie zaak: de wereld om ons heen kan immers niet duurzaam genoeg zijn. Wat echter opvalt, is dat het thema Profit, People, Planet de laatste tijd zo abstract wordt.

Λ

Verder in Kwaliteit in Bedrijf...

  • De Week van Kwaliteitsmanagement 2011
  • Structuur is de baas. Of liever niet?
  • Een ecosysteem van kwaliteit, compliance en riskmanagement
  • Nieuw: het Open Kennis Podium
  • Boekenactie: win een gratis managementboek!
  • Literatuur
  • Agenda
  • Columns