In dit vakblad

Λ

Bij veranderprojecten staat de mens centraal

Lean bestaat uit een verzameling van methoden gericht op het verbeteren van winstgevendheid door het elimineren van verspillingen. De methode werd dan ook voornamelijk ingezet in de industrie. Tegenwoordig wordt Lean echter ingezet in allerlei typen bedrijven.

Λ

Leren genieten van complexiteit

In elke organisatie spelen persistente vraagstukken. Vraagstukken die al zo lang bestaan dat bijna iedereen accepteert dat ze er zijn. Na te veel vergeefse pogingen verliezen mensen de zin om daar veel tijd in te steken.

Λ

Talent: veel meer dan leiderschap alleen

Bij het ontwikkelen van talentmanagementprogramma’s binnen organisaties staart men zich onterecht blind op het ontwikkelen van leiderschap.

Λ

Op weg naar een werkelijk gastvrije en renderende organisatie

Gastvrijheid is een thema dat binnen dienstverlenende organisaties steeds meer aandacht krijgt. Gastvrijheid is een beleving van het sociale, emotionele contact tussen mensen. Het contact dat maakt of gasten voor een tweede keer terugkomen bij een organisatie, of besluiten het product of de dienst bij de concurrent kopen.

Λ

Good food, happy people…

Vooralsnog zijn er in Nederland niet veel bedrijven die conform de MVO prestatieladder gecertificeerd zijn en waarbij de loep met name gericht is op de keten van producten en leveranciers (niveau 4). Foodservicebedrijf Albron uit De Meern beet eind vorig jaar het spits af en ontving uit handen van DNV Business Assurance een prestigieuze erkenning en dito waardering.

Λ

De wetenschap van gedragsverandering

Gedragsverandering is binnen de onderzoekswereld van de psychologie al tientallen jaren een populair onderwerp. Wat heeft de wetenschap van gedragsverandering binnen organisaties ons inmiddels geleerd?

Λ

Deel 1 van de serie over OQRM

In een serie van drie artikelen zal worden ingegaan op een nieuwe methode die is ontwikkeld bij het Centraal Bureau voor de Statistiek voor het managen van kwaliteit en risico’s. Deze methode is inmiddels drie jaar in gebruik en meer dan vijftien keer toegepast.

Λ

Verder in Kwaliteit in Bedrijf...

  • De MVO-Wijzer: laagdrempelig MVO-inspanningen zichtbaar maken
  • Nederlandse topbestuurder is topfit
  • KKNF Kwaliteitsdag in teken van kwaliteit en sociale innovatie
  • Boekenactie
  • Literatuur
  • Agenda
  • Columns