In dit vakblad

Λ

In het oog van de orkaan

Er woedt een storm om ons heen. De ene depressie volgt op de andere, terwijl de moeder van alle crises -- de grondstoffen-, energie- & klimaatcrash -- ons (nog) niet bereikt heeft. Volgens de transitieleer geeft de huidige opeenvolging van echecs aan, dat ons systeem op kritieke grenzen stuit.

Λ

Een kwaliteitskader voor de onderwijsinspectie

Onderwijsinstellingen moeten hun kwaliteitszorg in orde hebben. Die eis wilde de inspectie als professionele organisatie ook aan zichzelf stellen.

Λ

Engagement als bron voor kwaliteit en innovatie

In het vorige deel van dit drieluik over de weg naar een duurzaam succesvolle organisatie keken we naar het wezen van kwaliteitszorg en de ontwikkeling van kwaliteitsdenken. In dit vervolgdeel staan zowel de betrokkenheid van medewerkers als van klanten centraal.

Λ

Duurzaamheid vanuit een veranderkundige benadering

Veel organisaties hebben de ambitie om duurzamer te worden, maar worstelen met de ongrijpbaarheid van het begrip duurzaamheid.

Λ

Onafhankelijke beoordeling: meten is weten

Hoe veilig werkt een leverancier? Loopt de reorganisatie volgens schema? Is het personeel vriendelijk en servicegericht genoeg? Zijn de geleverde diensten van voldoende kwaliteit? Zoveel vragen als organisaties hebben, zoveel mogelijkheden zijn er om de antwoorden objectief vast te leggen.

Λ

Hoe bouw je een bedrijf zonder baas?

Een organisatie waarin alle medewerkers maximaal betrokken zijn. Waar mensen denken en handelen alsof ze zelf eigenaar zijn. Waar mensen ernaar streven altijd maar weer beter te worden dan gisteren. Waar de productiviteit hoger is dan ooit tevoren. Kan dat echt?

Λ

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...

  • Verkiezing ‘MVO-manager van het jaar 2013’ gestart
  • ISO-norm 'Managementsystemen voor archivering'
  • Klanttevredenheidsmanagement: meetbaar maken of certificeren
  • Nieuws rond de herziening ISO 9001:2008
  • Boekenactie
  • Literatuur
  • Agenda
  • Columns