In dit vakblad

Λ

Wat organisaties belemmert om te verbeteren

Waarom lukt het bedrijven als General Electric en BuurtZorg Nederland wel om succesvol en wendbaar te zijn, maar veel andere organisaties niet? Het grote verschil is dat in de succesvolle organisaties kwaliteit de hoeksteen van de aansturing vormt, terwijl in andere organisaties processen en procesbeheersing centraal staan.

Λ

Hoe brengen we orde in de keurmerkenchaos?

Keurmerken die claimen dat producten duurzaam, eerlijk, betrouwbaar, bio, netjes uit zee of bos verwijderd zijn, lijken reuze populair. Volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal is dit soort labels in ons land in de afgelopen 2 jaar met 90 stuks toegenomen tot liefst 170! De meeste Nederlanders zien door de vele labels inderdaad het duurzame bos niet meer.

Λ

De organisatie als bron van conflict?

Waarom pakken we bij verbetertrajecten zo zelden het welzijn van werknemers mee? Sociale innovatie mag in sommige kringen misschien soft klinken, in strikt kapitalistische zin levert het veel, heel veel geld op.

Λ

Inkopen op kwaliteit

De zorgverzekeraars, ze staan de laatste jaren volop in de belangstelling. Een markt in beweging, waarbij niet alleen op prijs wordt geconcurreerd. Waarom bemoeien zorgverzekeraars zich eigenlijk met de kwaliteit van zorg?

Λ

Hoe B Corps de markt veroveren

De Kredietcrisis van 2008 bracht niet alleen een jarenlange economische recessie, maar ook een nieuw bewustzijn. Juist op Wall Street, waar de malaise begon, klinkt steeds vaker een ander geluid. Een roep om transparantie en meer oog voor mens en maatschappij. Uit die roep is een beweging ontstaan: B Corps.

Λ

Nieuwe ISO 9001 in ‘final draft’ stadium

Half februari vond in de Litouwse hoofdstad Vilnius de laatste vergadering plaats voor de herziening van ISO 9001. De leden van Werkgroep 24 zijn het eens geworden: de laatste tekst kan door als Final Draft International Standard (FDIS).

Λ

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...

  • PMC: een krachtig instrument voor een Lean organisatie
  • Nieuw boek van hoogleraar duurzaam ondernemen Jan Jonker
  • Self-assessment met het EFQM Excellence Model
  • Literatuur
  • Columns