In dit vakblad

Λ

Kwaliteit zonder vraagtekens en zonder grenzen

Persoonscertificering is een nieuwe activiteit van het NNK, het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement. Hierbij gaat het om het vakmanschap van de kwaliteitsmanager zelf: om de competenties, de kennis en de vaardigheden.

Λ

Ubbink: 'Elke dag een stukje beter…'

World Class Manufacturing (WCM) wordt steeds populairder. Toch is het niet meer dan een containerbegrip: het is in feite het simultaan toepassen van drie 'oude' verbetermethoden: LeanManufacturing, TPM en Six Sigma. WCM staat dus voor tegelijk afslanken (Lean), het productieapparaat continue optimaliseren (TPM) én streven naar perfectie in kwaliteit (Six Sigma).

Λ

Het belang van basistheorieën in kwaliteitsmanagement

Wat is het belang van ‘Paradigma’s die ons verder helpen’ en waarom zijn ze onmisbaar in kwaliteitsmanagement?

Λ

Businessmodellen innoveren: pure noodzaak!

Vlak voor de millenniumwissel was de verwachte gemiddelde levensduur van een grotere onderneming zo’n veertig tot vijftig jaar. Dat nu, amper vijftien jaar later, die levensverwachting al is gedaald naar tien tot vijftien jaar zullen weinigen hebben zien aankomen. Zichtbaar genoeg: hele winkelgebieden komen leeg te staan, onder de slachtoffers heel wat gevestigde ketens. In bijna alle sectoren is een ratrace ontstaan.

Λ

Succesvol projectmatig werken door samenwerking

Men zegt wel: ‘Het geheel is meer dan de som van de delen’. Een team is pas een team als het zich verplicht aan de overeengekomen resultaten en aan elkaar. Het zijn de mensen die het samen moeten doen, waarbij de prestatiegerichtheid een grote rol speelt voor het tijdelijke samenwerkingsverband.

Λ

BSI kijkt vooruit naar de transitie van ISO 9001:2015

Ooit was een ISO certificaat een betrouwbaar instrument om de kwaliteit van geleverde producten of diensten aan te geven. De term kwaliteit draait inmiddels echter niet meer alleen om een product, dienst of afnemer. Stakeholders als de overheid, de directe leefomgeving, de werknemers, de privékring rond werknemers, de vakbonden, milieuorganisaties, banken, assuradeurs, investeerders, de supply chain, mondige burgers en noem maar op, stellen nu aanvullende eisen aan de organisatie.

Λ

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...

  • Compliance als succesfactor
  • Tekst ISO 9001 beschikbaar voor de laatste stemronde
  • ISO 14001:2015 is weer een stap dichterbij
  • Literatuur
  • Columns