In dit vakblad

Λ

Van kwaliteitshandboek naar gedocumenteerde informatie

Het is één van de meest besproken onderwerpen in de nieuwe ISO 9001: het ontbreken van de eis voor het verplicht beschrijven van procedures in kwaliteitshandboeken. Veel kwaliteitsmanagers vragen zich daarom terecht af: wat te doen met het kwaliteitshandboek?

Λ

Concurreren dankzij QRM

Times are changing. Producten en productvernieuwingen volgen elkaar in een razend tempo op. Op het alles verzengende internet bestellen zakelijke- en privépartijen met één druk op de knop aanbiedingen die exact voldoen aan de individuele specificaties. Wie als organisatie eigentijds wil zijn, mag de individualisering van de vraag niet negeren.

Λ

De toekomst van kwaliteit?

Met de aankondiging van ISO 9001:2015 is ook de discussie erover volop losgebarsten. Gezien de reuring zou je bijna denken dat er een revolutie op komst is, maar niets is minder waar. ISO 9001 is en blijft ISO 9001 en het zou dan ook heel vreemd zijn als de norm ineens heel andere merites zou vertonen. Wat in de kakofonie van meningen echter opvalt, is dat er over de toekomst ná de implementatie van ISO 9001:2015 verrassend weinig gezegd wordt...

Λ

Acht eigenschappen van de ideale kwaliteitsmanager

De publicatie van de nieuwe ISO 9001:2015 norm geeft een impuls aan de communicatie over kwaliteitsmanagement. De nieuwe norm schetst een rol voor het topmanagement en de kwaliteitsmanager die wellicht anders is dan wat nu bij veel organisaties het geval is.

Λ

Nabeschouwing van het Kwaliteit in Bedrijf-jaarcongres

Op 17 september organiseerde Kwaliteit in Bedrijf het congres Reiziger of Lifter? – Richting en route voor de kwaliteitsmanager, met als rode draad: de toekomst van de kwaliteitsmanager in een open organisatie. Een dagvullend kwaliteitscongres met een afwisselend programma, omlijst met tal van hands-on workshops. Met een ruime 8 als gemiddelde waardering kijken de bezoekers terug op een geslaagde dag.

Λ

De belangrijkste aandachtspunten in ISO 9001:2015

Het is zover: de nieuwe editie van ISO 9001 werd gepubliceerd door ISO. Deze belangrijke mondiale normen zijn tegelijkertijd Europees aanvaard en daarom door NEN in Nederland geïmplementeerd als NEN-EN-ISO-normen. Wereldwijd hebben gebruikers lang uit gekeken naar deze nieuwe normen, die een impuls zullen geven aan bijdetijds kwaliteits- en milieumanagement.

Λ

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...

  • Huub Vinkenburg ontvangt eerste NNK-onderscheiding
  • De organisatie is dood, leve de organisatie!
  • 15 mythes over de circulaire economie doorgeprikt
  • Impressies van het NEN-congres ‘De impact van de nieuwe ISO’s’
  • Gevarieerde teams hebben positieve invloed op zorg en medewerkers
  • Literatuur
  • Columns