In dit vakblad

Λ

De welzijnsscan: geluk is een meetbare grootheid!

Werkgevers die in deze tijd 'welzijn op het werk' nog in de geitenwollensokken-sfeer wegzetten, lopen binnen kortere of langere termijn met de oogkleppen op tegen een keiharde muur. Steeds vaker worden bedrijven immers geconfronteerd met specifieke problemen, veroorzaakt door de enorme toename van de werkdruk.

Λ

Oceanz: op zoek naar blauwe oceanen

3D printbedrijf Oceanz is voortgekomen uit productiebedrijf 3D Worknet, dat in 2010 is gestart. Men heeft eerst de nodige tijd geïnvesteerd in de techniek van 3D-printen en is daarbij op zoek gegaan naar nieuwe markten, technieken en innovaties. De focus? 3D-innovaties, die het verschil maken in het productieproces.

Λ

‘We moeten het risico- en kansenmanagement gaan noemen!’

‘Met de komst van de nieuwe ISO-normen liggen er twee geweldige mogelijkheden voor organisaties. De eerste is om op het gebied van kwaliteitsmanagement en risicodenken strategie en operatie beter op elkaar af te stemmen en aan te laten sluiten. De tweede is om veel meer aandacht te geven aan de positieve risico’s; de kansen. Die kant is enorm onderbelicht’, constateert managementadviseur en ‑coach Edwin Martherus.

Λ

Reductie CO2-uitstoot buitenkansje voor KAM-manager

Vroeg of laat, zo is de verwachting, zal er een realistisch prijskaartje aan de uitstoot van CO2 worden gehangen. Innovatieve bedrijven wachten dat moment niet lijdzaam af, maar brengen alvast hun CO2-boekhouding op orde en wie o wie kan daar beter een voorzet voor geven dan de KAM-manager? Met een beetje mazzel kan hij zo zijn functie upgraden.

Λ

Beschrijven en bewegen

Het staat er echt in ISO 9001:2015: ‘Het is niet de bedoeling van deze internationale norm de noodzaak te suggereren van afstemming van documentatie op de opbouw in hoofdstukken van deze internationale norm’. Vrij vertaald: wellicht is het een idee om uw documentatie op een andere (lees: meer aansprekende) manier te structureren en te presenteren. Maar hoe?

Λ

Hoe geef je de management review toegevoegde waarde?

Steevast in de top drie van meest voorkomende aanmerkingen en tekortkomingen in ISO 9001 audits: de management review. Waarom lukt het veel organisaties maar niet de management review als zinvol sturingsinstrument voor de organisatie in te zetten?

 

Λ

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...

  • MVO leidt tot meer innovaties
  • Negatief mensbeeld belemmert besturing van organisaties
  • Nieuwe NEN Praktijkgids: 'Verzekeren kan altijd nog'
  • BCM en de relatie met ‘afhankelijkheid’
  • Jaaroverzicht 2015
  • Literatuur
  • Columns