In dit vakblad

Λ

Haal meer uit uw kwaliteitsmanagementsysteem!

Vorig jaar is de herziene versie van ISO 9001 gepubliceerd, waarmee een stap voorwaarts is gezet en waarmee kwaliteitsmanagementsystemen aan relevantie kunnen winnen. Door eerst te kijken naar de context van de organisatie en op basis daarvan te bepalen welke risico’s en kansen er zijn om op te focussen, wordt kwaliteitsmanagement volgens ISO 9001 maatwerk en richt het zich op de dingen die er echt toe doen voor een organisatie en haar klanten.

Λ

Voys Telecom: 's werelds eerste volledig zelfsturende organisatie

De misschien wel meest representatieve telg in de ondernemingsvorm 3.0 vind je in Groningen: Voys. Een telecombedrijf van 'belhamels' dat de telecommarkt radicaal omver wil gooien. Waarom?

Λ

Hoe gaan we met elkaar om?

Dat een proces de invoer omzet in uitvoer is geen nieuws. De ontvanger van de uitvoer, dus van het resultaat van het proces, stelt de eisen hieraan vast. Niet de maker, dat is ook niet nieuw. Het maakt niet uit of het een interne of externe afnemer is toch? Is dat bij het proces van leidinggeven ook het geval?

Λ

Hoe winnen we het van de waan van de dag?

De belangrijkste valkuil in veranderprocessen is dat organisaties geen plan hebben om te voorkomen dat de waan van de dag een sterke stempel drukt op het werk. Door de veelheid aan vaak concurrerende belangen die in het dagelijkse werk spelen, is er namelijk altijd de verleiding om anders te handelen dan hoe men zich had voorgenomen. Die verleiding wordt nog eens versterkt als er een hoge werkdrukbeleving is.

Λ

De klant is koning. Maar dan ècht

Bedrijven investeren niet genoeg in de kwaliteit van hun Klant Contact Centers. ‘Dat kan en moet veel beter’, stelt Tamara Donkervoort van Olympia Uitzendbureau. Klant Contact Centers hebben bijna zonder uitzondering te maken met dezelfde uitdagingen.

Λ

Willem Lageweg neemt afscheid van MVO Nederland

Na tien jaar neemt Willem Lageweg (1951) deze zomer afscheid als directeur van MVO Nederland. Dat maakte hij bekend op het Nieuwjaarsevenement van MVO Nederland op 21 januari. De Raad van Toezicht is gestart met de wervingsprocedure voor zijn opvolger.

Λ

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...

  • 100 jaar normalisatie in Nederland
  • Eerste NNK/EOQ Quality Managers gecertificeerd
  • Airborne en Siemens bouwen digitale fabriek
  • BCM en de relatie met ISO 9001:2015
  • De kunst van het wegcijferen
  • Literatuur
  • Columns