In dit vakblad

Λ

De nieuwe ISO's en EFQM: de basis voor geborgd excelleren!

Bij deze editie van Kwaliteit in Bedrijf treft u de Engelstalige gids ‘The new ISO standards on management systems & the EFQM Excellence Model’. Deze gezamenlijke brochure van INK en NEN geeft antwoord op de vraag hoe ISO 9001:2015 en het EFQM Excellence Model zich tot elkaar verhouden.

Λ

Het best bewaarde geheim van Nederland

Chauffeurloos, emissievrij vervoer? Een pilot uit Silicon Valley? Nee hoor… Bedacht en uitgevoerd in Nederland, door het Utrechtse bedrijf 2getthere.

 

Λ

Heeft u het overzicht nog?

We leven in een tijd waarin de ontwikkelingen zich steeds sneller voltrekken en waarin onze omgeving alsmaar complexer wordt. Takenpakketten breidden zich uit, vaak naar heel nieuwe aandachtsgebieden. Alles lijkt met alles verbonden, zeker binnen het werkveld van de KAM-manager. Maar hoe behouden we het overzicht? Hoe voorkomen we dat het straks allemaal te complex worden om te managen?

Λ

Hoera: het werkt!

Dit kan niet waar zijn dacht ik nog, maar na een paar dagen kreeg ik het ook in de gaten. We waren door een deur gestapt en langzaam merkten we dat de sfeer anders werd. Aangenamer, vanzelfsprekender, soms zelfs liever dan we van elkaar gewend waren. We hadden ons bevrijd van ‘het juk’ en hadden ons vervolgens weer opnieuw samen voor de kar gespannen. Maar dit keer geheel uit vrije wil en onder onze eigen voorwaarden. Niet enkel voor het inkomen, want dat moest verdiend worden, maar omdat we geloofden in het grotere doel waar we nu aan werken… Aahhhh, dat was me nog eens een belevenis; zo werken is echt leuk.

Λ

Stront op de ramen

‘Als ik stront op de ramen smeer lever ik nog steeds kwaliteit, zolang ik maar aan de klant vermeld dat ik dat doe’. De kwaliteitsmanager van een glasfabriek leunt naar achteren in zijn bureaustoel als hij zijn visie op kwaliteit uiteenzet. Voldoen aan de verwachtingen; moeilijker wordt het niet. 

Λ

De pijlers: kwaliteit en tijdigheid

We willen beter presteren, op alle vlakken. De lean-methodiek wordt dan vaak gezien als manier om verspillingen uit te bannen en ervoor te zorgen dat ‘alles wat we doen waarde toevoegt.’ Maar met een dergelijke beschrijving wordt voorbijgegaan aan waar het echt om gaat. Om daar duidelijkheid in te scheppen publiceren we een vijfdelige serie. In dit vierde deel gaat het over de kwaliteit en tijdigheid.

Λ

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...

 

  • Effectief samenwerken in interculturele teams
  • Verbeterprogramma als stimulans voor meer kwaliteit
  • Netwerk- en informatiebeveiliging… en BCM!
  • Columns