Nieuws

Lunch geen moment van ontspanning

De lunch op het werk is lang niet voor iedereen een moment van ontspanning. Er wordt bijna net zo veel achter het bureau geluncht als op een aparte plek zoals een kantine. Ook praten we tijdens de lunch veel over werkgerelateerde zaken. Dat blijkt uit Het Grote Lunchonderzoek 2013 van onderzoeksbureau Multiscope.

De meeste mensen (39%) lunchen in een kantine of andere hiervoor bedoelde ruimte. Een vergelijkbaar percentage luncht meestal achter het bureau. Van deze mensen werkt liefst 85% soms of altijd door tijdens het lunchen. Dat houdt in dat een derde van alle werkenden doorwerkt tijdens de lunch. Voor deze mensen is de lunch dus geen moment van ontspanning, maar meer een moment om snel een broodje naar binnen werken. 7% luncht meestal thuis.

Gemiddeld hebben we 30 minuten lunchpauze. Meer dan de helft (53%) van de werkenden smokkelt daar echter tijd bij. Bij 4% is dat zelfs gebruikelijk. Mensen die langer pauze nemen dan toegestaan smokkelen gemiddeld zo'n 8 à 9 minuten extra.

Lunchen op een andere plek dan aan het bureau betekent niet dat we het werk helemaal loslaten. Het werk is voor bijna twee derde een onderwerp dat vaak besproken wordt tijdens de lunch. 7% ergert zich echter aan praten over het werk tijdens de lunchpauze en praat op dat moment liever over andere dingen. Andere veelbesproken onderwerpen zijn nieuws & actualiteiten, de dagelijkse beslommeringen en vakanties. Daarnaast hebben vrouwen het vaak over kinderen en gaat het bij mannen vaak over humor.

Meer dan de helft (55%) van de ondervraagden stoort zich wel eens tijdens de lunch. Vooral collega's die met hun mobiele telefoon bezig zijn is een grote ergernis. We zien liever dat collega's zich sociaal opstellen tijden de lunch dan dat ze aan het Facebooken of Whatsappen zijn. Roddelen over andere collega's en smakken tijdens het eten zijn andere veel voorkomende ergernissen. 10% ergert zich vooral wanneer ze tijdens de lunch gestoord worden met betrekking tot werk.

De cijfers uit Het Grote Lunchonderzoek 2013 zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij ruim 1.000 werkende panelleden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief op geslacht, leeftijd en regio.