Nieuws

Helft middenkader kan niet goed functioneren

Slechts de helft van de managers in de Nederlandse organisaties (51%) voelt zich voldoende toegerust om de eigen functie goed te kunnen vervullen. En maar liefst 89% van het middenmanagement moet taken laten liggen. Ze zouden graag meer tijd willen besteden aan hun team, maar het lukt ze eenvoudig weg niet. Tijdgebrek, sterke resultaatgerichtheid en een kortetermijnvisie van de top van het bedrijf worden veelgenoemd als oorzaak. Dit blijkt uit de wendbaarheidsmonitor van Yacht. De HR-managers en de top van het bedrijfsleven zijn kritisch over het functioneren van het middenkader: het middenkader is niet in staat medewerkers te inspireren en hebben te weinig aandacht voor commercieel resultaat.
 
Dick Koopman, directeur bij Yacht: ‘De manager anno nu zit in een spagaat. Ze willen wel, maar het is ze niet gegund. Door de jarenlange crisis wordt er steeds meer verwacht. Tegelijkertijd zijn de top van het bedrijf en HR, kritisch. Managers moeten meer inspireren, kennis borgen en vooral commercieel ondernemen. En hier gaat het mis. Zolang de top uitsluitend blijft sturen op korte termijnresultaat, kunnen managers zich alleen op de waan van de dag richten en mist de organisatie daardoor wendbaarheid en innovatiekracht. Ruim een derde van de managers (36%) heeft daarbij ook nog eens te maken met een reductie van het aantal medewerkers en een lager budget dan een jaar geleden. Dan moet je roeien met de riemen die je hebt en dat blijkt moeilijk te zijn.’
 
Hij vervolgt: ‘Wat opvalt is dat managers in wendbare organisaties het wel voor elkaar krijgen de veelheid aan taken te combineren. Het kan dus wel. Deze organisaties zijn in staat om hun werkzaamheden anders en slimmer te organiseren om zo beter te kunnen anticiperen op en mee te kunnen gaan in de dynamiek.’
 
Veranderingen en reorganisaties zijn op dit moment aan de orde van de dag. Cruciaal voor het succesvol reorganiseren is de rol van het middenmanagement. Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de managers meer tijd wil om aan de eigen medewerkers te besteden. Middenmanagers vinden het lastig om hun medewerkers te motiveren als er een nieuwe koers wordt ingeslagen (32%) en ruim een derde (36%) voelt zich een speelbal bij organisatiewijzigingen. De wendbaarheid van het bedrijfsleven stagneert hierdoor. De manager anno nu wordt bijna gedwongen zich eendimensionaal te focussen. Koopman: ‘De top van de organisatie moet meer begrip tonen voor de cruciale rol van het middenmanagement en bij veranderingen concreet tools aanreiken en tijd vrijmaken om het middenkader te faciliteren. Alleen zo kun je ervoor zorgen dat veranderingen en reorganisaties succesvol kunnen worden doorgevoerd.’