Nieuws

KLM beste reputatie

In de lijst van de Nederlandse bedrijven waarvan dit jaar voor de zesde keer de reputatie is onderzocht, zijn in vergelijking tot 2006 de nummer één en twee van de Nederlandse lijst van plaats gewisseld. Dit jaar wordt deze reputatielijst aangevoerd door KLM, op de voet gevolgd door Philips. Ook Heineken, TNT en de Rabobank vinden we weer terug in de top tien. Nieuwkomers in de lijst van 2007 zijn Wolters Kluwer, Corus, Schuitema, Volker Wessel Steven en vooral Friesland Foods, dat met stip binnenkomt op een derde plaats. De top veertig wordt afgesloten door Laurus, voorafgegaan door de NS en Nuon. NS heeft aan de andere kant wel één van de grootste reputatiesprongen voorwaarts gemaakt. Acht van de twintig grootste Nederlandse bedrijven staan ook in de Top 200 van meest gerespecteerde bedrijven ter wereld, met Philips als eerste op een 27e plaats, gevolgd door Heineken op 73 en TNT op 112. Deze ranglijsten worden opgesteld aan de hand van onderzoek dat door het Reputation Institute in 29 landen gehouden is op basis van het RepTrak-model. Een hoge reputatie komt tot stand door te excelleren op zeven 'aanjagers' van bedrijfswaardering: produkten en diensten, werkomgeving, financiële prestaties, leiderschap, innovatie, corporate governance en verantwoord ondernemerschap. Elk bedrijf is door ongeveer driehonderd Nederlanders die de onderneming kennen, beoordeeld op deze elementen. Reputatie is belangrijk omdat het het competitief voordeel van een bedrijf vergroot. Het veronachtzamen van reputatie kan voor een bedrijf desastreuze gevolgen hebben, zoals in het verleden al vaak is aangetoond. Bovendien blijkt dat de reputatie van een sector de reputatie van een bedrijf wel degelijk beïnvloedt. Tenslotte toont dit onderzoek aan dat internationaal opererende bedrijven ook hun internationale reputatie moeten kennen. Anders spelen ze niet mee.