Nieuws

Lego ontwikkelt mass customization strategie

Begin augustus ging speelgoedfabrikant Lego North America van start met een nieuwe marketingaanpak die de consument centraal stelt. In de Lego Factory in Connecticut liggen Lego-onderdelen gesorteerd te wachten op een klant die een bouwplan voorlegt aan een medewerker van het bedrijf en precies die zakjes stenen meekrijgt die voor zijn project nodig zijn. Klanten kunnen thuis met de gratis te downloaden software van Lego een eigen creatie maken. Het programma houdt bij hoeveel en welke stenen nodig zijn en stuurt de order naar Lego Factory. Medewerkers verpakken de benodigde standaardzakjes met onderdelen in dozen en versturen die met instructies naar de klant. De software is heel populair gebleken. Er zijn ingewikkelde orders binnengekomen, zoals die voor de Deense parlementsgebouwen en voor de onmogelijke constructies van M.C. Escher. De nieuwe aanpak berust op het principe van mass customization. Inmiddels zijn al 77.000 verschillende modellen gemaakt met de software. De nieuwe aanpak moet Lego flinke logistieke besparingen opleveren en 10% van de on-line verkoop gaan uitmaken. Het bedrijf leed in 2004 een verlies van 310 miljoen dollar op een omzet van 1,1 miljard.