Nieuws

Bedrijven vinden klimaat steeds belangrijker

Uit onderzoek dat de Rotterdam School of Management uitvoerde bij de tweehonderd grootste ondernemingen in Europa, is gebleken dat werknemers in hun overweging om bij een organisatie in dienst te treden steeds veker de aandacht van de betreffende organisatie voor het milieu een rol laten spelen. Aandacht voor het klimaat blijkt overigens een steeds belangrijker punt bij de maatschappelijke activiteiten van Europese bedrijven. Stond in 2002 het omkeren van de klimaatverandering op de achtste plaats op de agenda van de grote Europese bedrijven, nu steeg de problematiek naar de vierde plaats. Bedrijven verwachten dat de klimaatverandering binnen vijf jaar de top van het lijstje zal hebben bereikt. Bovenaan het lijstje staat nu nog het vermijden van corruptie, gevolgd door behoefte aan transparantie. Op de derde plaats staat veiligheid en gezondheid. Inkomensgelijkheid, eerlijke handel en ecologische diversiteit staan lager op de agenda, terwijl het bestrijden van armoede op de laatste plaats eindigt. De onderzoekers stellen dat de sociale verantwoordelijkheid van een onderneming vroeger vaak afhankelijk was van de manager die aan het roer stond. In 2007 wordt de verantwoordelijke bedrijfsvoering echter steeds meer gezien als een kans in plaats van een bedreiging. Ook de druk die bedrijven voelen van aandeelhouders en consumenten om iets te ondernemen speelt een rol.