Nieuws

Ondernemer gelukkig

Ondernemers in het MKB in Nederland geven zich gemiddeld een 7,5 als het gaat om hoe gelukkig ze zijn, maar waarderen hun huidige zakelijk succes met een 6,7. Aan het eind van 2007 moet het cijfer voor zakelijk succes zijn gestegen naar een 7,9. Een verbetering van de strategie en de structuur van het bedrijf en meer aandacht voor resultaat en efficiency moeten voor die stijging gaan zorgen. In het kader van de Week van de Ondernemer is een Nationaal Ondernemers Onderzoek gehouden onder 694 ondernemers uit het MKB. Hieronder volgen de belangrijkste uitkomsten. Tijdens de Week van de Ondernemer die deze week op 27, 28 en 29 maart gehouden wordt in de Jaarbeurs te Utrecht, worden de belangrijkste hoogtepunten van het onderzoek gepresenteerd. In de bijlage treft u de volledige resultaten van het onderzoek. Het ondernemersklimaat in Nederland wordt met gemiddeld een 6,5 gewaardeerd. Bijna 6 op de 10 ondernemers vindt dat het ondernemersklimaat bijdraagt aan zijn succes als ondernemer. De regelgeving wordt als belangrijkste voorwaarde (beperkter en duidelijker) én als de belangrijkste beperking (overschot) van het ondernemersklimaat beschouwd. 'In Nederland mag je als ondernemer succesvol zijn.' Deze stelling wordt door bijna 70% van de ondernemers onderschreven. 'Om succes te kunnen hebben moet je verlies kunnen accepteren.' Deze stelling wordt door bijna 90% van de ondernemers onderschreven. Succes wordt door ondernemers vooral gezien als 'het beginnen met het kiezen van de juiste mensen om je heen en het kunnen motiveren en inspireren van mensen'. Bovendien wordt 'ervaring van de ondernemer in de betreffende branche' belangrijk geacht voor het succes van de onderneming. Succes wordt door het merendeel van de ondernemers niet beschouwd als: 'het hebben van een tweede huis in het buitenland', 'het snel groeien in termen van personeelsgroei' en 'het hebben van een mooi bedrijfspand'. De vijf eigenschappen die de ondernemers het meest bepalend vinden voor hun succes als ondernemer zijn: (1) betrouwbaarheid, (2) doorzettingsvermogen, (3) communicatief vermogen, (4) creativiteit, en (5) durf. Groei is voor de ondernemers voornamelijk het hebben van een hogere omzet en meer winst.