Nieuws

KPN wekt bij klant meeste ergernis op

Van alle grotere bedrijven en instellingen in Nederland zijn klanten het meest ontevreden over de dienstverlening van KPN. Dat meldt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Erna volgen de telecombedrijven UPC en @Home. In de studie geven twee van de drie ondervraagden (65%) aan zich flink geërgerd te hebben aan een bedrijf of instelling. Veel klachten die mensen hadden werden niet opgelost. De klachten variëren van een slechte bereikbaarheid, service en informatievoorziening, aldus de bond. De Consumentenbond maakte wel een kanttekening bij het onderzoek. "Natuurlijk krijgen grote instellingen meer klachten omdat ze ook meer klanten hebben. Daarom zijn dit natuurlijk niet de vijftien slechtste bedrijven van Nederland", aldus een woordvoerder. KPN schrijft de klachten toe aan 'een periode van hommeles rondom de actie Internet en Bellen'. "Maar die problemen zijn achter de rug. Wij willen volgend jaar dan ook uit de topdrie zijn", aldus de zegsman. Ondervraagden hadden klachten over het ongewenst toezenden van producten, het verkeerd bezorgen van de post, het niet goed doorvoeren van wijzigingen, foute eindafrekeningen en verkeerd afgeschreven bedragen. Bij KPN richten de ergernissen zich met name op slechte of niet werkende internet- en telefoonverbindingen, aldus de bond. Van de consumenten probeerde 85% verhaal te halen. Van hen slaagde 70% er niet in de klacht opgelost te krijgen. Een kwart kostte het veel moeite zijn gelijk te halen. Slechts 5% waagde de stap naar de geschillencommissie of brancheorganisatie om een klacht in te dienen, aldus de Consumentenbond. Het onderzoek van de bond richtte zich op ook op (semi-)overheidsinstellingen, zoals kinderdagverblijven en ziekenhuizen. In de lijst van vijftien meest ergerniswekkende bedrijven neemt de Belastingdienst de vierde plaats in. De Nederlandse Spoorwegen staat vijfde.