Nieuws

Bedrijven niet bekend met opbrengsten duurzaamheid

Hebt u enig idee wat activiteiten in het kader van duurzaam ondernemen u kunnen opleveren? Niet? Dan verkeert u kennelijk in goed gezelschap. Want uit onderzoek van the Economist Intelligence Unit (onderdeel van The Economist) onder ruim 1.000 managers, blijkt dat het merendeel van de organisaties niet goed op de hoogte is van hoe zij met duurzaamheid extra omzet en winst kunnen boeken. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het Britse telecombedrijf British Telecom (BT), maakt duidelijk dat aandacht voor mens en milieu vaak enkel als PR wordt gehanteerd. Bijna de helft van de respondenten zegt dat duurzaamheidsprogramma`s de merkwaarde van het bedrijf ondersteunen. Maar slechts een vijfde (20%) geeft aan dat het ook helpt de winstgevendheid te verbeteren. Onderzoeker James Watson is van mening dat hier echter geleidelijk aan verandering in zal komen, nu bij veel bedrijven een verschuiving plaatsvindt van retorische naar echt zakelijke initiatieven. BT zelf investeert veel in duurzaamheid. Zo bouwde de organisatie een eigen windmolenpark dat voorziet in de helft van de benodigde stroom voor BT. Tevens meldt BT dat het verband tussen duurzaam en commercieel succes steeds duidelijker wordt. Met haar duurzaamheidsprestaties zegt BT deals te winnen. Daarnaast zorgt de aandacht voor duurzaam ondernemen voor enthousiasme bij medewerkers en heeft het een positief effect op de verkoop van nieuwe producten en diensten.