Nieuws

Houding tegenover milieubewuste producten: Onbekend maakt onbemi

'Ik zou wel willen, maar ik weet niet hoe...' Daar komt de reden op neer waarom Nederlanders nog niet in groten getale milieubewust kopen. Een en ander blijkt uit onderzoek van de vergelijkingssite Kieskeurig.nl. En vooral de keurmerkensituatie maakt dat Nederland het af laat weten; men ziet door de bomen het bos niet meer. Kieskeurig.nl vroeg aan 2204 Nederlanders hoe zij stonden tegenover het kopen van milieuvriendelijke goederen en de bekendheid van de verschillende keurmerken. Ruim de helft (55%) gaf aan eerder tot aankoop over te gaan als zij meer inzicht zou hebben in de uiteindelijke besparing. Subsidies op 'goede' producten (53%) en een prijsdaling (52%) zouden de beslissing positief beïnvloeden, is de mening. Van de respondenten vindt 61% een milieukeurmerk belangrijk tot zeer belangrijk bij de keuze voor een product. Minder dan een kwart maakt het niet uit of en wat voor label erop zit. Het bekendste keurmerk is het Energielabel (herkend door circa 80%). Het EKO-keurmerk komt 55% bekend voor. Milieukeur scoort 37%. De resterende keurmerken komt niet boven de 25% uit. Ook werd aangegeven dat men meer wilde betalen voor 'schone' producten. Zo'n 17% van de ondervraagden stelt 5% meer te willen betalen; 25% vindt een verhoging van 10% ook wel acceptabel voor iets dat het milieu niet of minder belast.