Nieuws

Gemeente Groningen beter bereikbaar door chat

Op de website van de gemeente Groningen is het vanaf heden mogelijk vragen te stellen via 'chat'. Hiermee is Groningen één van de eerste gemeenten in Nederland die dit aanbiedt. Momenteel maken gemiddeld zeventig Groningers per dag gebruik van deze mogelijkheid. Een uitkomst voor bijvoorbeeld drukbezette, werkende mensen, vindt de gemeente. De websitebezoekers zijn ook positief. Leverancier LiveCom ziet de vraag naar 'chat' bij gemeenten steeds verder toenemen. Op websites van grote gemeenten staat veel informatie en de gezochte informatie is soms moeilijk te vinden. Door gebruik te maken van 'chat' kunnen bezoekers rechtstreeks doorgestuurd worden naar de juiste pagina. Ook voor andere vragen is de 'chat' een goede oplossing. Jetta Post werkt als projectleider voor de gemeente Groningen en is in die hoedanigheid medeverantwoordelijk voor het verbeteren van de dienstverlening en bereikbaarheid. De ‘chat’-toepassing is één van haar speerpunten. 'Het is een laagdrempelige manier om contact te leggen', zegt Post. 'Eén muisklik is al genoeg. Bij chatten is er sprake van direct één-op-één contact, waardoor het erg lijkt op verbale communicatie. Chatten is toegankelijk, gemakkelijk en verbluffend eenvoudig. Bovendien is dit communicatiekanaal bij uitstek geschikt voor doven en slechthorenden.' Post vervolgt: 'Ook is de respons veel sneller dan bij bijvoorbeeld e-mail. E-mail wordt vaak pas na een paar dagen beantwoord. Bij een brief duurt het nog langer. In het geval van chatten krijgt een klant altijd per omgaande een antwoord.' De meeste 'chat'-gesprekken worden 's ochtends gevoerd en de meeste vragen gaan over burgerzaken. Van de gebruikers zou 82 procent een volgende keer weer gebruik willen maken van de chat. De chat is te bekijken op: https://eloket.groningen.nl/do/portal