Nieuws

Multinationals zweren legbatterij-ei af onder druk van klant

Multinationals zweren legbatterij-ei af McDonalds (gebruik 117 miljoen stuks) en Unilever (475 miljoen stuks) stoppen voor 2012 in heel Europa met het gebruik van kooi-eieren in hun producten. De twee multinationals hebben dit toegezegd aan Compassion In World Farming (CIWF) en ontvangen daarvoor op woensdag 16 april in Brussel een 'Good Egg Award' van deze internationale dierenbeschermingsorganisatie. Ook het Nederlandse Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit (LNV) en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (namens alle Nederlandse supermarkten) ontvangen dan een Good Egg Award. De Good Egg Awards zijn door CIWF ingesteld als blijk van waardering voor bedrijven en organisaties die stoppen met de verkoop of het verwerken van eieren uit de legbatterij of andere kippenkooien. Deze bedrijven komen daarmee tegemoet aan de stijgende vraag van consumenten naar diervriendelijker geproduceerde eieren en dragen zo daadwerkelijk bij aan de verbetering van het welzijn van miljoenen legkippen. Op 16 april worden in Brussel Good Egg Awards uitgereikt aan 25 bedrijven of instellingen uit 13 landen. De Nederlandse supermarkten ontvangen de Award omdat zij sinds 2005 geen legbatterij-eieren meer verkopen. Het Ministerie van LNV ontvangt een Good Egg Award omdat in de bedrijfsrestaurants van het kernministerie in Den Haag uitsluitend EKO-eieren worden verkocht en gebruikt.