Nieuws

Helft consumenten ontevreden over kwaliteit hypotheekadvies

Verreweg de meeste klachten gaan over de adviseur die afspraken niet nakomt of helemaal geen contact opneemt. Vooral de groep boven de 55 jaar klaagt steen en been. Dit blijkt uit een onderzoek van Gfk voor Adviseursvergelijk.nl onder 4.000 consumenten die contact zochten met een hypotheekadviseur. De meeste negatieve reacties zijn dat er nooit een offerte is verstuurd, maar ook over adviseurs die niet komen opdagen nadat een afspraak is gemaakt. In het onderzoek spreekt men over ‘schandalig’ gedrag. In het bijzonder de senioren boven de 55 jaar klagen over de slechte service van adviseurs en spreken van ‘snelle praters’ en ‘premiejagers’. Ouderen voelen zich gediscrimineerd. Kennelijk is dit voor de hypotheekadviseur een minder interessante doelgroep. Een 65-plusser reageert: ‘Toen ze hoorde dat ik 65 jaar was, was de interesse om voor een hypotheek een offerte uit te brengen nul-komma-nul’. Tevens blijkt dat mannen minder tevreden zijn over het advies dan vrouwen. Vorig jaar nam het ECFD (Expertise Centrum Financiële Diensten) het initiatief om meer inzicht te krijgen in de kwaliteit van dienstverlening van hypotheekadviseurs door de start van een beoordelingswebsite www.adviseursvergelijk.nl. Daarop kunnen consumenten met elkaar hun ervaringen over hypotheekadviseurs delen. ECFD streeft met de site naar meer transparantie in de markt. Hoe meer mensen hun ervaringen achterlaten hoe duidelijker het ook voor de adviseur is wat de consument verwacht. Daarmee moet de kenniskloof tussen adviseur en de consument worden gedicht.