Nieuws

ISO-IEC 20000 nog steeds populair

EXIN ontwikkelde, samen met TÜV SÜD, in 2007 een kwalificatieprogramma voor IT-servicemanagement op basis van de norm ISO-IEC 20000 -- de internationale standaard voor IT-servicemanagement -- op basis waarvan certificatie mogelijk is. Het programma bouwt voort op ervaringen en 'best-practices' in IT-servicemanagement, informatie-securitymanagement en kwaliteitsmanagement, zoals ITIL, CoBiT, MOF, CMMI, ISO-IEC 27002 en ISO 9001. Recentelijk heeft EXIN onderzoek gedaan – online -- naar de bekendheid en waardering voor deze certificatiemogelijkheid. Daaruit blijkt dat de IT-sector op internationaal niveau redelijk goed bekend is met de certificering op basis van ISO-IEC 20000. Ook blijkt de waardering hiervoor hoog. Verbeterde IT-dienstverlening en inzet als marketinginstrument worden als belangrijkste voordelen van de certificering genoemd. De dure en langdurige implementatie blijkt echter een drempel. Voor het onderzoek werden ruim tachtig mensen benaderd, van wie meer dan de helft meewerkte.