Nieuws

Bedrijven moeten nu al écht duurzaam ondernemen

‘Duurzaam ondernemen? Dat doen we al jaaaren!!!’ of ‘Natuurlijk doen wij aan duurzaam ondernemen’’ en ‘Wij zijn CO2-neutraal…’. Het zijn zo maar enkele van de uitlatingen die we van managers horen. Het gros van de bedrijven zegt er het nodige aan te doen, maar is dat ook zo? In de praktijk blijkt dat bedrijven er wel over praten, maar er niets aan doen. En dat, aldus consultancybureau Arthur D. Little, is een gemiste kans. Uit onderzoek van dit bureau blijkt dat grote ondernemingen vooral het belang van de aandeelhouder voorop zetten en aandeelhouders vinden duurzaam ondernemen (nog?) niet zo belangrijk. Dus doet men voornamelijk aan ‘window-dressing’. En de wetgeving ten aanzien van duurzaam ondernemen? Uit het onderzoek blijkt dat deze enkel dan van invloed is als het impact heeft op de kosten van ondernemingen. Consumenten blijken weinig van invloed. Ze zijn niet op de hoogte en richten zich voornamelijk op de informatie in de media. Arthur D. Little stelt echter dat het besef dat duurzaam ondernemen wel degelijk waarde kan genereren voor een organisatie groeiende is. Het is nog slechts een kwestie van tijd voor de economische belangen van investeerders en duurzaam ondernemen in elkaar verlengde komen te liggen. Het bureau adviseert iedereen daarom nu werk van duurzaam ondernemen te maken. In de huidige markt maakt het nog verschil; straks niet meer omdat u mee moet omdat iedereen het doet… Eigenlijk net als destijds met ISO 9000. Interessant is dan de Postbank Beleggersbarometer die aangeeft dat circa 60% van de beleggers met belangstelling voor duurzame beleggingsfondsen verwacht dat het rendement hetzelfde is als bij een andere vorm van beleggen. Zeventien procent is geïnteresseerd in duurzaam beleggen vanwege het hoge rendement. Dat is bijna een verdubbeling vergeleken met vorig jaar. Wel blijkt het fiscaal gunstige klimaat rondom duurzaam ondernemen en beleggen de belangrijkste reden om duurzaam te beleggen. Voor 44% is dat de doorslaggevende reden. Een grote meerderheid van de beleggers is echter niet geïnteresseerd in duurzame beleggingen. Maar liefst 80% is bekend met duurzaam ondernemen, maar slechts 11% ziet daarin een aanleiding om daadwerkelijk bij het beleggen met duurzaam ondernemen rekening te houden. Arthur D. Little blijkt dus gelijk te hebben..