Nieuws

Tienduizend consumenten beoordelen productinnovaties

 Het grootste Nederlandse consumentenonderzoek naar innovatieve producten is afgerond.  Ruim 10.000 consumenten hebben de afgelopen maanden verschillende productinnovaties beoordeeld. Op 22 januari worden de winnaars bekend gemaakt en mogen de winnaars een jaar lang gebruik maken van het label Gekozen Product van het Jaar 2009.
‘Door het gebrek aan tijd en het enorme aanbod van producten en reclame-uitingen, is de consument niet meer in staat om het beste product te vinden’, aldus Stan van de Vijver, manager bij Producten van het Jaar Nederland. Producenten zijn daarentegen altijd bezig om hun producten te vernieuwen en zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de klant. De klant kent deze vernieuwingen vaak niet en weet deze producten niet of nauwelijks te vinden. Recente innovaties gaan hierdoor aan de consument voorbij. Het duidelijk herkenbare Gekozen Product-logo is voor consumenten een goed hulpmiddel om, in onder andere de supermarkt, toch het beste product te kunnen vinden.
Ook producenten weten het label steeds beter te waarderen. Het aantal inschrijvingen neemt elk jaar gestaag toe en ook dit jaar zijn het aantal productcategorieën weer uitgebreid – van 20 naar 25. Van de Vijver kent dit deels toe aan de toegenomen naamsbekendheid van het label.
‘Ook de huidige economische crisis heeft aan het succes bijgedragen’, aldus Van de Vijver. Producenten en marketeers zoeken nu veel slimmer naar goede en betaalbare manieren om zich te onderscheiden van de concurrentie. Uit onderzoek naar de effectiviteit van het initiatief is gebleken dat de verkopen van bestaande producten met 14% stegen. In de lanceringfase loopt dit percentage op tot 40%.
Het Gekozen Product van het Jaar is al ruim 20 jaar een gerenommeerd en succesvol concept in diverse Europese landen en ver daar buiten. Sinds drie jaar kunnen ook in ons land consumenten het meest innovatieve product van het jaar kiezen. Alle deelnemende fabrieksmerken worden eerst beoordeeld door een comité, dat zich uitspreekt over de geldigheid van de kandidaatstelling en de relevantie van de ingeschreven producten. Vervolgens kiest een consumentenpanel, samengesteld door een gerenommeerd marktonderzoeksbureau, de uiteindelijke winnaars.