Nieuws

Consument bereid hogere prijzen te betalen in duurzame winkels

Duurzaam koopgedrag van consumenten uit zich niet langer alleen in de producten die men koopt, maar ook in de winkels wáár men koopt. Een ruime meerderheid van de Nederlandse consumenten (59%) is bereid meer te betalen in een winkel die energiezuinig is. Tevens verwacht een kwart van de consumenten dat duurzaamheid een (veel) belangrijker koopcriterium wordt. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 500 consumenten, in opdracht van advies- en ingenieursbureau Techniplan Adviseurs (i.s.m. SenterNovem). Conclusie: met duurzame en energiebesparende oplossingen kan de retailsector nieuwe klanten winnen.
Dat er gescoord kan worden met een milieuvriendelijk assortiment is niets nieuws, maar nu blijkt dat met onder meer energiezuinige installaties (zeker/waarschijnlijk) ook klanten gewonnen kunnen worden (47%). Sterker nog: 59% van de consumenten geeft zelfs aan bereid te zijn meer te betalen in een duurzame winkel: 40% 1 tot 5% meer, 15% 6-10% meer en 4% meer dan 10%. Een grotere koopbereidheid terwijl inventieve duurzaamheid en energiebesparing ook nog eens een positieve invloed kunnen hebben op de prijzen.
Winkels moeten duurzamer worden, vindt 64% Binnen de woning- en utiliteitsbouw is beleid ten aanzien van duurzaamheid niet meer weg te denken. De retailsector (winkels) leek achter te lopen. Vooralsnog werden investeringen in duurzaamheid hoofdzakelijk gedaan om aan wet- en regelgeving te voldoen, maar het onderzoek toont aan dat duurzaamheid ook in andere opzichten loont. De trend naar duurzaam koopgedrag onder consumenten was al ingezet en ongeveer driekwart van de consumenten verwacht hier de komende twee jaar nog bewuster mee om te gaan.