Nieuws

Duurzaamheid en partnerships zijn dalende trend

De nieuwe marketingtrend van dit jaar is social network-marketing. Dat blijkt uit het grote marketingtrendonderzoek van Berenschot en MarketingTribune. Nieuwkomers in de Top Tien van trends onder Nederlandse marketingprofessionals zijn omgaan met budget cuts en (web-)analytics.
De vijf meest genoemde trends van dit jaar zijn social networkmarketing (24%), 50+-marketing (19%), community marketing (18%), branding (15%) en omgaan met budget cuts (15%). Op de plaatsen 6 tot en met 10 staan trends die gerelateerd zijn aan web-analytics en online marketing, elk genoemd door circa 10% van de deelnemers. Op hoofdlijnen concluderen de onderzoekers dat marketeers via beter benutten van social networks en online media pogen om met een kleiner budget hetzelfde (of misschien een beter) effect te sorteren.
De uitkomsten zijn afkomstig uit de zesde editie van het Berenschot-onderzoek naar trends onder marketingprofessionals, dit jaar voor de tweede keer in samenwerking met vaktitel MarketingTribune. In totaal zijn 355 enquêtes ingevuld, waarin marketeers vijf trends konden benoemen en aangaven hoe zij hier in de toekomst mee om (denken te) gaan.
Opvallende dalers uit de Top Tien zijn: duurzaamheid/MVO (van 6 naar 39) en allianties & partnerships (van 9 naar 21).
Al met al zijn de marketeers, noodgedwongen door de economische tegenwind, eindelijk constructief bezig om een kwantitatieve basis onder hun activiteiten te leggen. Accountability werd al enige tijd gevraagd. Web-analytics maken het nu ook mogelijk. Of klanten zitten te wachten op een ongebreidelde hoeveelheid aanbiedingen via hun Linked- of Hyves-pagina, vragen de onderzoekers zich af. Maar wanneer de klant op zijn wenken bediend wordt met een aanbod dat aansluit bij zijn behoeften (bijvoorbeeld op basis van zijn online zoekgedrag) wordt dat wel als positief ervaren. Marketeers moeten dan wel professioneel omgaan met social networks, aansluiten bij bestaande communities en beseffen dat die netwerken niet van hen zijn. Het credo voor de marketeer in 2009 is: Relaties verzilveren.