Nieuws

Advocaten onvoldoende klantgericht

Advocaten zijn doorgaans te zeer gericht op de inhoud en te weinig op de wensen van hun klanten. Dat blijkt uit onderzoek dat Rabobank in de maand juni verrichtte onder advocaten en het MKB. Rabobank pleit daarom in de branchestudie 'Pleidooi voor de klant - verder in advocatuur' voor meer ondernemerschap bij advocaten. Zakelijke klanten zijn verantwoordelijk voor driekwart van de omzet in de advocatuur. Maar in het MKB staat één op de drie bedrijven nog volledig open om een advocatenkantoor te kiezen. Daarmee laat de advocatuur rond 500 miljoen euro aan omzet liggen.
In Nederland zijn circa 15.500 advocaten, verdeeld over zo'n 3.800 kantoren. Financieel gaat het hen gemiddeld goed.
Desondanks is de advocatuur is niet klaar voor de toekomst, stelt Richard Jeurissen, sectormanager commerciële dienstverlening van Rabobank. Want de markt voor juridische dienstverlening is volop in beweging: met nieuwe aanbieders en met klanten die vragen om andere juridische diensten. Ook de wetgeving van het beroep verandert met het verschuiven van de competentiegrenzen voor civiele zaken van 5.000 naar 25.000 euro, mogelijk per 1 januari 2011. Dit betekent dat dan veel meer zaken - zonder tussenkomst van een advocaat - aan een rechter kunnen worden voorgelegd.
Ondertussen blijven advocaten zich vooral richten op de kwaliteit van de inhoud. Maar dat is geen onderscheidende factor meer, aldus de onderzoekers. Daarbij is het aantal advocaten in de afgelopen tien jaar met 70% gestegen. Dit aantal stijgt de komende jaren verder door toegenomen studiemogelijkheden. Zo is HBO-rechten één van de snelst groeiende richtingen met ruim 8.300 studenten in afgelopen jaar. Dat maakt ondernemerschap en onderscheid nog belangrijker.
Kansen voor de advocatuur liggen in het aanbieden van een transparant pakket met 'standaard' diensten voor nieuwe klanten. Dat werkt drempelverlagend voor ondernemers die weinig ervaring hebben met juridische vraagstukken. Uit het Rabo-onderzoek blijkt dat 1 op de 3 MKB-bedrijven openstaat voor het kiezen van een advocatenkantoor. Dat betekent - met een abonnement voor 12 uur met een uurtarief van 150 euro - een omzetpotentieel van 500 miljoen euro dat nu braak ligt.
Volgens Rabo-onderzoek maakte één op de vijf MKB-bedrijven in afgelopen 12 maanden gebruik van een advocaat en dan gemiddeld 3,2 keer in deze periode. Deze MKB'ers geven aan dat zij liever een advocaat hebben die bemiddelt dan een die het conflict zoekt. Preventie en mediation zijn dan ook groeimarkten voor advocaten in het MKB. Verder vindt het MKB het essentieel dat de advocaat weet wat er speelt in de branche van de ondernemers. Een meerderheid van de MKB'ers vindt bovendien dat de bediening veel klantgerichter kan.