Nieuws

Slechts helft Europese bedrijven heeft crisisplan

Hoewel 60% van de ondervraagde beleidsmakers al eens een crisis heeft meegemaakt en meer dan de helft daarvan in het afgelopen jaar een crisis heeft ervaren, heeft op het moment slechts 53% een crisisplan doorgevoerd, zo blijkt uit een onderzoek naar crisisparaatheid.
Uit het onderzoek komt echter ook naar voren dat de bedrijfsleiders het er over het algemeen mee eens zijn dat een crisis een grote bedreiging vormt voor de goede naam van een onderneming. Als een onderneming goed is voorbereid, kan deze in vergelijking met een onderneming die niet is voorbereid, bijna een derde van de gemiddelde kosten besparen die nodig zijn om weer uit de crisis te komen. Dit komt met name omdat de hersteltijd van de crisis dan korter is.
Een van de bevindingen van het onderzoek is verder dat ondernemingen zonder crisisplan doorgaans harder worden getroffen in hun omzet dan bedrijven die wel paraat zijn. Andere gevolgen van een crisis zijn onder meer dalende aandelenkoersen, verlies van de goede naam, verlies van vertrouwen bij de media en/of het publiek, en rechtszaken die worden aangespannen door individuele personen of groepen.
‘Dit nieuwe onderzoek laat zien dat crisisparaatheid direct invloed heeft op de resultaten van een onderneming. Wij werken op vele niveaus samen met onze klanten om hen te helpen in de omgang en communicatie met de vele belanghebbenden als een crisis toeslaat en met de vraag hoe een evidence-based aanpak voor crisiscommunicatie moet worden ingevoerd’, aldus Jeremy Galbraith, CEO van Burson-Marsteller Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA), het bureau dat het onderzoek uitvoerde.