Nieuws

Commercieel Nederland reorganiseert

Meer dan de helft van 'commercieel Nederland' is of gaat de komende 12 maanden reorganiseren, waarbij ook het management ter discussie staat. De verkoopstaf komt tot nu toe vrijwel ongeschonden de recessie door, met name door de focus op behoud van bestaande klanten. Dat de effectiviteit van de gehele commerciële discipline echter omhoog moet, staat vast.
Dat zeggen de internationale bureaus Hay Group en Batenborch op basis van gezamenlijk onderzoek onder 100 commercieel eindverantwoordelijken in Nederland.
Twee derde van de bedrijven heeft te maken met een ernstige vraaguitval. De recessie dwingt ook de commerciële discipline tot maatregelen die direct een bottom-line effect hebben. Daarnaast zeggen de bedrijven dat het 'straks echt anders wordt'.
Zo’n 51% van de bedrijven geeft aan dat structurele maatregelen genomen worden of al lopende zijn. Hierbij gaat het om ingrijpende reorganisaties zoals het verkopen, sluiten of stoppen met productielijnen of business units, of het niet meer bedienen van een marktsegment. Het snijden in de kosten is door 90 % van de bedrijven al gebeurd. Vooral de promotiebudgetten worden gekort. Personeelsreductie vindt hoofdzakelijk plaats bij marketing (20 % van de bedrijven) en in veel mindere mate bij de verkoopbuiten- of binnendienst. ‘Saneren in personeel gebeurt vooral daar waar het niet de klantrelatie verstoort, het behouden van bestaande klanten is nu essentieel om de zware tijden door te komen,’ zegt Herman Koning, Director Business Solutions bij Hay Group en verantwoordelijk voor het onderzoek.