Nieuws

Kwart organisaties regeert niet op sollicitaties

Een kwart van de bedrijven in Nederland reageert niet op een sollicitatie. Dit blijkt uit het onderzoek van Digitaal-Werven dat voor het vierde jaar wordt uitgevoerd. In het onderzoek worden 350 organisaties in Nederland getest op het digitale deel van hun werving, waarbij een mystery sollicitatie onderdeel van het proces is. Maar liefst 25% heeft geen inhoudelijke reactie gegeven.
‘We zien wel een verbetering, want vorig jaar reageerde 33% niet op de mystery sollicitatie’ aldus initiatiefnemer Bas van de Haterd. In 2008, voor de crisis uitbrak, was dit echter ‘slechts’ 18%.

Opvallend is dat slechts 20% van de organisaties op de website of in de automatische mail een concrete belofte (in dagen of weken) maakt over de reactietermijn, terwijl 50% van de bedrijven keurig binnen één week reageert. Van die 20% die wel een belofte doet, maakt 38% deze belofte overigens niet waar. Ook opvallend is dat nog ruim 5% per brief op een digitale sollicitatie reageert.