Nieuws

Informatie-overload

Veertig procent van de Belgen en Nederlanders voelen zich overspoeld door een overweldigende hoeveelheid aan informatie. Dit blijkt uit onderzoek naar informatiebehoefte onder meer dan 2000 Belgen en Nederlanders uitgevoerd door Living Tomorrow en InSites Consulting. In het onderzoek werd zowel naar de informatiebehoefte bij consumenten gepeild als de manier waarop zij met persoonlijke en gepersonaliseerde informatie wensen om te gaan. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlander het meest geïnteresseerd is in informatie over de gezondheid, gevolgd door verkeer, economie en werk. Voor de Belgen staat verkeersinformatie op de eerste plaats, gevolgd door milieu en gezondheid. Herkomst van voedingswaarden blijkt in beide landen ook een belangrijk onderwerp te zijn. Verder blijkt dat zowel de Belg als de Nederlander internet als eerste informatiebron gebruikt. Meer dan 80 procent zou een betrouwbaarheidsindicator over de informatiebron bij zoekresultaten van zoekmachines op internet echter wel op prijs stellen. De krant is de tweede informatiebron. De nummer drie wijkt af tussen beide landen. Waar 27 procent in Nederland de mobiele telefoon aangeeft als informatierelevant medium, komt die bij slechts 22 procent Belgen naar voor. Voor Belgen is de radio dan weer een belangrijker informatief medium. De televisie is wel nummer vier in beide landen. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de consument zich tegenwoordig maar een vraag stelt bij het lezen van informatie: 'What's in it for me?'.