Nieuws

Innovatie meer prioriteit

Organisaties zijn geneigd innovatie meer prioriteit te geven en voelen ook meer de noodzaak om aandacht aan innovatie te besteden. Dat blijkt uit de tussentijdse uitkomsten van een online onderzoek van Twynstra The Bridge, getiteld De Innovatiemonitor 2006. De gevoelens van prioriteit en noodzaak zijn - in relatie tot 2005 - met maar liefst 10% toegenomen en staan nu op een score van respectievelijk 83% en 77%. Ook blijkt uit de bevindingen van De Innovatiemonitor 2006 - die in september voor de vierde keer wordt uitgebracht - dat ambitie en focus binnen bedrijven nogal kunnen verschillen. Zo ligt bij 47% van de ondervraagden de focus van innovatie-activiteiten op het verbeteren van bestaande producten, terwijl 22% de ambitie heeft om zich daar op te focussen. Bij 22% ligt de ambitie van innovatie-activiteiten bij het creëren van nieuwe extra markten met nieuwe business-modellen, terwijl maar 11% zich daar op focust. Tenslotte heeft 43 procent de ambitie om nieuwe producten te ontwikkelen, en bij 38 procent van de ondervraagde bedrijven ligt daar ook de focus. Zo'n 67% van de ondervraagde bedrijven heeft een groeidoelstelling van minder dan 5%. Dit wil men bereiken door zelfstandige groei op bestaande markten (44%), de kosten te verlagen door middel van procesinnovatie (43%), innovatie te bevorderen (43%), zelfstandig te groeien op nieuwe markten (37%) en te investeren in kennis van het personeel (27%). Alle aandacht is dus op innovatie gericht, maar volgens Radboud de Groot, directeur van Twynstra The Bridge, zullen we daar pas over zo’n jaar of vijf wat van merken op landelijk, economisch niveau. Volgens de Groot is gedragsverandering bij het management noodzakelijk om innovatie verder te professionaliseren. Pas als dat gebeurt kunnen er resultaten worden geboekt.