Nieuws

Aandacht verkeerde vaardigheden

De waarde die werkgevers hechten aan competenties als sociale en contactuele vaardigheden worden overschat. Het zijn vaardigheden die in een groot aantal beroepen geen enkele toegevoegde waarde hebben. Dit stelt Josien Vermeer, directeur van Van Ede & Partners. Werkgevers hanteren, zo vindt zij, een soort 'Raad van Bestuur-profiel' dat voor alle werknemers moet gelden. Sociale en contactuele vaardigheden worden te pas en te onpas misbruikt in personeelsadvertenties, functieprofielen en tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken. Puur technische beroepen, onderzoeksfuncties en financieel administratieve functies zijn voorbeelden waarbij sociale en contactuele vaardigheden geen primaire functie- of competentievereiste mogen zijn. Deze functies vragen om andere profielen. Doordat werkgevers krampachtig vasthouden aan deze functievereisten wordt de werkvloer bevolkt door eenheidsworsten en verdwijnt de slagkracht uit organisaties. Men gaat er onterecht vanuit dat sociale vaardigheden bepalend zijn voor de cultuurvorming op de werkvloer. Vermeer stelt vast dat werkgevers doorslaan in het creëren van een gezellige sfeer op de werkvloer. Dit gaat ten koste van de scherpte en productiviteit binnen veel organisaties. Diversiteit aan werknemers binnen organisaties is bittere noodzaak. Volgens Vermeer worden opleidingen en beroepen specialistisch en passen communicatieve vaardigheden niet bij deze tendens. Werkgevers moeten sollicitatiegesprekken voeren op inhoud en zich niet te snel laten verleiden door de kwaliteit van het gesprek. Een kandidaat die direct de diepte ingaat en zich op kennis laat voorstaan, verdient een kans.