Nieuws

Werknemer werkt steeds meer in privétijd

De grens tussen werk en privé vervaagt. Bijna 80 procent van de Nederlandse werknemers checkt buiten werktijd om zakelijke e-mail en reageert op zakelijke berichten via social media. Dit komt mede door de opkomst van social media als zakelijke tool, smartphones met mailtoepassingen en door Het Nieuwe Werken. Deze resultaten blijken uit een onderzoek van Unique onder ruim 4.000 respondenten.

Eerder is uit verschillende onderzoeken gebleken dat steeds meer privézaken tijdens werktijd afgehandeld worden, doordat men bijvoorbeeld te maken heeft met openingstijden van helpdesks. De compensatie hiervoor in privétijd bleef echter vaak achter. Nu blijkt wel dat een hoog percentage werknemers het geen probleem vindt buiten werktijd de zakelijke mail en social media bij te houden.

Gurth Severien, HR directeur bij Unique: ‘Het nieuwe werken introduceert een andere manier van werken, waarbij veel flexibiliteit nodig is. Niet voor iedereen is deze omschakeling even makkelijk. Het is goed om te zien dat werknemers hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Het “geven en nemen” van werktijd is meer in balans gebracht en werknemers pakken het bijhouden van zakelijke en privémail op ieder tijdstip op.’

Unique is momenteel bezig met het veldwerk voor de MKB Marktmonitor 2011 die zich dit jaar richt op goed werkgeverschap. Ook wordt er dit jaar naast het uitvoerige werkgeversonderzoek een vragenlijst afgenomen bij kandidaten. De genoemde resultaten komen voort uit een eerste analyse van deze resultaten. Het volledige onderzoeksrapport van de MKB Marktmonitor 2011 wordt verwacht op 1 december 2011. Naast dit uitgebreide onderzoeksrapport ontvangen deelnemende bedrijven een maatwerkrapport met een uitgebreid advies. Werkgevers kunnen zich nog aanmelden om deel te nemen aan het onderzoek via www.unique.nl/marktmonitor.