Nieuws

Mensen worden aardiger

Wereldwijd vindt er een grote verschuiving van individuele naar onbaatzuchtige waarden plaats. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd in 16 landen waaronder Nederland en 24.000 mensen in opdracht van Letsheal.org, een non-profit organisatie, in samenwerking met onder andere Professor Dirk Salomons (Columbia University NY). Aardiger zijn voor anderen en elkaar helpen, blijken we steeds belangrijker te vinden. Zelfs zo belangrijk dat 74% aangeeft dat andere mensen helpen 't leven zin geeft.

Mensen zijn in het dagelijks leven hulpvaardig. Zo heeft 81% onlangs iemand voorgelaten in de rij, 65% is opgestaan om iemand te laten zitten in een drukke trein, en heeft 77% onlangs iemand de weg gewezen. Opmerkelijk feit is dat mensen die actief zijn op sociale media zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Hyves in het dagelijks leven bovengemiddeld socialer zijn. De top 3 van aardige landen is: 1) Mexico, 2) India en 3) Brazilië.

Naast de alledaagse vorm van aardig zijn, willen mensen graag echt van betekenis zijn voor anderen door ze actief bij te staan. Bijna 80% verwacht hier helemaal niets voor terug. De belangrijkste gebieden zijn: 1) gezondheid, 2) milieu en 3) rechten van het kind. De financiële crisis heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat 37% van de ondervraagden aangeeft dat dit gevoel de afgelopen 3 jaar sterker is geworden. Bijna 60% zou graag nog meer willen doen voor anderen, maar komen nu niet verder dan geld geven aan goede doelen.

De onderzoekers vonden geen aanwijzingen dat we afgestompt zouden zijn voor de nood van anderen. Het empatisch vermogen is in de verschillende landen hoog. 68% omschrijft zich zelfs als 'soft-hearted'. Dat bijna 60% graag meer wil doen voor anderen, maar daar niet aan toe komt heeft veel meer praktische oorzaken. Het ontbreekt hen aan tijd, middelen, energie en inspiratie.

Voor 74% is anderen helpen de manier om zin te geven aan het leven. Het onderzoek laat zien dat een zinnig leven leiden, en anderen helpen geen luxe behoefte is, maar een basale. 85% geeft aan dit belangrijk te vinden. Slechts 16% geeft aan NIET op zoek te zijn naar een manier om het leven zin te geven.