Nieuws

CZ op zoek naar slimme games om zorg te verbeteren

Hoe kun je met games de zorg betaalbaar maken en verbeteren? Die vraag staat centraal tijdens de conferentie Games for Health Europe die op 24 en 25 oktober 2011 voor de eerste keer in Amsterdam wordt georganiseerd. Zorgprofessionals, medisch specialisten en game-ontwikkelaars worden opgeroepen met goede ideeën te komen voor gametoepassingen in de zorg. Voor het beste idee stelt zorgverzekeraar CZ een budget van 200.000 euro beschikbaar om de game ook daadwerkelijk te realiseren.

De prijsvraag The Future of Health Award is een gezamenlijk initiatief van zorgverzekeraar CZ , TEDxMaastricht en Games for Health Europe. Met de wedstrijd willen de initiatiefnemers de ideevorming rondom games in de zorg stimuleren. Jurriaan van Rijswijk, game expert en directeur van Games for Health Europe roept artsen, onderzoekers, game-ontwikkelaars, studenten en uitgevers op om met ideeën en onderwerpen te komen waarvan een serious game kan worden gemaakt die bijdraagt aan de kwaliteit en betaalbaarheid van de gezondheidszorg. Van Rijswijk: ’Iedereen mag deelnemen, de enige voorwaarde is dat je het idee in vijf minuten presenteert tijdens het Games for Health Europe congres. Een internationale jury zal vijf ideeën nomineren waarvan er uiteindelijk één als winnaar wordt geselecteerd tijdens de finale bij TEDxMaastricht op 2 april 2012.’

De inzet van games in de zorg bevindt zich nog in de beginfase maar heeft enorme potentie. Bestuursvoorzitter Wim van der Meeren van CZ: ‘Door serious games kunnen mensen betere kennis krijgen over hun ziekte, geholpen worden tijdens herstel en zelfs ziektes voorkomen. Denk hierbij aan games om obesitas voor te zijn of games voor psycho-educatie. In de geestelijke gezondheidszorg kun je games inzetten als therapie, bijvoorbeeld bij de behandeling van militairen met een Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS) of voor revalidatie.’ Lucien Engelen, oprichter en curator van TEDxMaastricht: ’Serious games zijn van ongelofelijk groot belang voor de zorg. Zowel voor patiënten, hun familie als mantelzorg, maar ook voor zorgprofessionals kunnen simulaties, games en spelenderwijs educatie de zorg beter maken.’ Volgens het Franse onderzoeksbureau IDATE zal de markt voor serious games in de zorg exploderen. Zij verwacht een jaarlijkse groei van 47%, van 1,5 miljard euro nu naar 15 miljard euro in 2015.

Inschrijven voor de Future of Health Award kan tot en met 23 oktober 2011 via www.gamesforhealtheurope.org.