Nieuws

Geheim van succes

Er zijn tal van bedrijven die het ene succes na het andere scoren. Terwijl anderen zwoegen om eens te scoren, of het weer eens net (of helemaal) niet halen, boeken zij het ene succes na het andere. Dan hebben we het over bedrijven als Dell, Samsung, Starbucks enzovoort. Twee consultants van de adviesgroep Accenture gingen op onderzoek uit en probeerden het mysterie achter de successen te doorgronden. Daarbij kwamen ze erachter dat deze bedrijven een aantal strategische zaken met elkaar gemeen hebben. Zo bleek dat deze succesbedrijven zonder uitzondering uitgaan van een geïntegreerde marketingbenadering. Marketing is daarbij meer dan een functie; het omvat ook zaken als verkoop, klantenservice, onderzoek, en productontwikkeling. Maar even concreet. De vijf zaken die de succesvolle organisaties hanteren om tot klantenloyaliteit te komen zijn: 1. Zij zorgen voor een concrete merkbeleving; 2. Zij weten wat hun klanten echt willen en handelen daar ook naar; 3. Zij zorgen voor de benodigde competenties bij medewerkers; 4. Zij brengen ontwikkeling van innovatie en technologie intern bijeen; en 5. Zij hebben cijfermatig inzicht in alle marktgerichte inspanningen (ook van de marketing). De eerste twee punten - hoewel open deuren - bleken verantwoordelijk voor pakweg tweederde van de klantenloyaliteit.