Nieuws

A-merken luisteren onvoldoende naar klant

Innovatie staat bij vrijwel iedere producent van A-merken in de branche van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) hoog in het vaandel. Desondanks heeft de ontwikkeling van nieuwe baanbrekende producten een te lage prioriteit . Dit blijkt uit onderzoek van Beagle Creative Marketing Consultancy en de Universiteit van Amsterdam (UvA) onder 100 marketeers van A-merken in de FMCG-branche. Door de hoge mate van concurrentie in deze branche worden innovatietrajecten sterk ingekort en wordt er minder uitvoerig onderzocht of het product goed aansluit op de behoefte van de consument. Daarmee wordt de slagingskans aanzienlijk verkleind. En áls men consumentenonderzoek doet, wordt de consument vaak te laat geraadpleegd waardoor er 'geen weg terug' meer is. De resultaten wijzen uit dat marketeers de consument wél actief betrekken bij productinnovaties, maar dit op inconsequente en ongestructureerde wijze doen. Over het algemeen betrekt de marketeer de consument voornamelijk in de eindfase (introductie) en in mindere mate in de beginfase (conceptontwikkelingsfase). In deze fase wordt er nog te vaak geredeneerd vanuit een 'gut feeling', waarmee de daadwerkelijke behoefte van de consument tekort wordt gedaan. De consument fungeert vooralsnog teveel als 'lakmoesproef' en te weinig als daadwerkelijk uitgangspunt en/of inspiratiebron. Elias, directeur van het onderzoeksbureau: "Alleen door de consument als uitgangspunt en inspiratiebron te gebruiken komt men tot unieke inzichten en bereikt een bedrijf baanbrekende innovaties die op de lange termijn 'sustainable' zijn." Daarnaast ontberen veel organisaties de benodigde innovatiestrategie en -structuur voor uitgebreide innovatietrajecten. Met deze 'verarming' van innovatietrajecten ondermijnen A-merken hun eigen voortbestaan.