Nieuws

10e editie Nationale Complimentendag!

Donderdag 1 maart is het voor de 10e keer ‘Nationale Complimentendag’ in Nederland. Het initiatief dat, in tegenstelling tot o.a. Valentijns-, Secretaresse-,  Moeder- en Vaderdag, géén commerciële inslag kent, spreidde zich de afgelopen jaren als een ‘olievlek’ over Nederland (en inmiddels ook België) uit. Gezien het unieke, positieve en tijdloze karakter van het initiatief rekenen de initiatiefnemers ook dit jaar weer op veel bijval. Die verwachting lijkt inmiddels niet ongegrond.

Op 1 maart gaat het om oprechte aandacht en woorden in plaats van cadeau‘s. ‘Het is in onze hedendaagse maatschappij een vrij uniek gegeven dat een ‘basisbehoefte’ niet met geld, maar uitsluitend met persoonlijke- en oprechte aandacht écht vervuld kan worden. Dat laatste lijkt echter steeds meer een uitdaging voor veel mensen en bedrijven te worden. Een naar mijn mening ongewenste ontwikkeling als je je realiseert dat gebrek aan aandacht en waardering met stip de nummer 1 reden is waarom werknemers gedemotiveerd raken, vrijwilligers stoppen met hun belangrijke bijdrage aan onze maatschappij en het merendeel van de (privé) relaties stukloopt. Dan is het toch bijzonder dat we er zo weinig doen?’ aldus Hans Poortvliet initiatiefnemer van deze dag. ‘Zeker als je je realiseert dat een mooi en oprecht compliment niet alleen gratis is, maar het effect ervan ook nog eens onbetaalbaar. Want niets stimuleert meer, geeft meer energie, brengt betrokkenheid en productiviteit sneller omhoog (én ziekteverzuim naar beneden!) dan oprecht getoonde waardering.’

Het uitgangspunt van 1 maart wordt duidelijk gesteld op de website van de Nationale Complimentendag: Het is pertinent niet de bedoeling dat er producten te koop worden aangeboden in combinatie met de Nationale Complimentendag! ‘En daar houdt, voor zover wij het nu kunnen zien, vrijwel iedereen zich weer keurig aan’ aldus Poortvliet. ‘Wel zien we dat, in de lijn van hun bedrijfsactiviteiten, steeds meer bedrijven met creatieve acties en oproepen de doelstellingen van de Nationale Complimentendag (het uitspreken en tonen van meer waardering naar elkaar. Zowel zakelijk als privé) ondersteunen. Dat doen zij vooral via stimulerende- en veelal interactieve acties die mensen aan zetten tot het geven van (meer) complimenten. Daaraan zijn, conform de ‘spelregels’ van de Nationale Complimentendag, als het goed is geen kosten verbonden. Door deze inspanningen wordt de boodschap van de Nationale Complimentendag weer verder uitgedragen. Een win-win dus voor alle partijen’

Enkele voorbeelden van acties op en rond 1 maart. Zo beloont het bedrijf Pluimen via een twitteractie de drie beste complimenten die zij op internet aantreffen met een ‘Rode Pluim’ en is er dit jaar voor het eerst een speciale oproep gekomen om ook eens bedrijven in het zonnetje te zetten: www.complimentvoorbedrijven.nl. Het blijkt namelijk dat men wel makkelijk een klachten bij een organisatie kwijt kan, maar de mogelijkheden voor het geven van een compliment een stuk beperkter is. De RestoVanHarte keten, welke zich inzet om de vereenzaming in Nederland tegen te gaan, gebruikt de Nationale Complimentendag als avondthema in een aantal van haar restaurants op 28, 29 februari en 1 maart. Beursplein 5 (NYSE Euronext Amsterdam/AEX) geeft de initiatiefnemers van de Nationale Complimentendag op 1 maart de ruimte voor het onder de aandacht brengen van hun internationale ambitie www.worldcomplimentday.com tijdens de ‘gongslag’ bij opening van de beurs om 09.00 uur.