Nieuws

Klantenbinding door chatten

Chatten tussen bedrijven en klanten blijkt een goede manier om klanten aan je te binden. Althans, het heeft er veel van weg. Postorderbedrijf Wehkamp offreert haar klanten zelfs chat-mogelijkheden waarbij gebruik kan worden gemaakt van beeld via een webcam. Volgens het tijdschrift Adformatie voert de servicedesk van Wehkamp met behulp van zes medewerkers ongeveer 80 gesprekken per dag met een gemiddelde lengte van 2,5 minuten. De Delphi Group - een trainingsorganisatie - stelt dat ze door te chatten vier keer zoveel prospects aan zich te binden dan via telefonische acquisitie. Huis & Hypotheek stelt dat het via chatten 17% meer afspraken krijgt. Gesteld wordt dat het chatten aanslaat vanwege de anonimiteit, de laagdrempeligheid en de grote toegankelijkheid. Daarbij zou het persoonlijke contact met een medewerker geeft een klant vertrouwen in het bedrijf. Als u deze informatie koppelt aan het artikel over klantenloyaliteit in dit nummer van Kwaliteit in Bedrijf, zou u tot de conclusie moeten komen dat deze vorm van communicatie met (mogelijke) klanten vooral zal werken bij vrouwelijke klanten.